انگلیس ؛فاسدترین کشور جهان

 "روبرتو ساویانو"، روزنامه‌نگار ایتالیایی که بیش از 10 سال درباره معاملات غیرقانونی مافیای ایتالیا تحقیق کرده است، در جدیدترین گزارش خود انگلیس را فاسدترین کشور جهان معرفی کرد.

 

ساویانو در این باره اظهار داشت: اگر از شما پرسیده شود فاسدترین کشور جهان کدام است، احتمالا پاسخ شما افغانستان، یونان، نیجریه یا ایتالیا باشد؛ اما من به شما می‌گویم که فاسدترین کشور جهان انگلیس است.

 

ساویانو بیش از یک دهه زندگی خود را صرف پژوهش درباره معاملات جنایی در حلقه‌های مافیایی کرده است و در ادامه افزود: فساد انگلیس ارتباطی با بروکراسی یا سازمان پلیس آن ندارد؛ بلکه فساد این کشور مربوط به سرمایه مالی است.

 

ساویانو گفت: جزیره جرزی  و جزایر کیمن، دروازه‌های دسترسی به سرمایه‌های جنایی در اروپا هستند و انگلیس تنها کشوری است که اجازه ورود سرمایه‌های جنایی به اروپا را می‌دهد.

 

وی خطاب به مردم انگلیس اظهار داشت: آگاهی از همین موضوع است که اکنون من در انگلیس هستم و هم اکنون شما را خطاب قرار می‌دهم؛ زیرا قصد دارم شما را از وضع کشورتان آگاه سازم، این امر به زندگی همه شما و طبیعتا دولت کشورتان مربوط می‌شود.

 

به عقیده ساویانو، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به این کشور فرصت می‌دهد بیش از گذشته در زمینه مسائل مالی و مالیاتی قانون‌شکنی کرده و در فساد مالی غرق شود.

 

ساویانو 36 ساله پس از نوشتن کتاب پرفروش "گومورا؛ سفری به قلمرو کامورا"  به شهرت جهانی رسید؛ اما از سوی مافیای کامورا به مرگ تهدید شد. ساویانو تحت محافظت 24 ساعته پلیس قرار دارد. بعدها فیلمی نیز از روی این کتاب ساخته شد.