معارضان سوری به دیدار ترامپ می روند

براساس اعلام روزنامه واشینگتن پست نمایندگان معارضان سوری به منظور ترغیب دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، به همکاری با آنها در سوریه، هفته گذشته به واشینگتن سفر کردند.

 

جواد ابوهاتب، نخست وزیر خودخوانده معارضان سوری، در گزافه‌گویی‌هایی مدعی شد: پیام ما به ترامپ این است که معارضان سوری که وی در کارزار انتخاباتی خود گفت آنها را نمی‌شناسد، ملت سوریه هستند. معارضان سوری همان غیرنظامیان سوریه هستند. او باید بکوشد ما را بیشتر بشناسد. 

 

عبدالله فهاد، دبیر کل خودخوانده معارضان سوری نیز در ادعاهایی گستاخانه گفت: معارضان سوری از تمایل ترامپ برای همکاری با روسیه حمایت می‌کند؛ اما واشینگتن باید میان همکاری با مسکو و تقویت موضع ایران در سوریه تمایز قائل شود. همکاری ترامپ با روس‌ها خوب است. این اقدام نشان دهنده درک دو کشور برای حل موضوع سوریه است؛ اما باید این اقدام بدون مشارکت بشار اسد باشد. اگر ترامپ با اسد همکاری کند، این امر به طور مستقیم باعث قدرت ایران (در منطقه) می‌شود. 

 

ترامپ در کارزار انتخاباتی خود با ایجاد تردید در اهداف معارضان سوری، حمایت اوباما از گروه‌های مسلح سوریه را زیر سوال برده بود. او همچنین وعده داده بود به دنبال راهکاری برای رابطه بهتر با روسیه، کشوری که از بشار اسد حمایت می‌کند، خواهد بود. 

 

سوریه از سال 2011 شاهد بحران است. از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، بیش از 300 هزار نفر در این کشور کشته شده‌اند.