فرصت آمریکا به شرکت‌های خارجی برای خروج از ایران

 وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه توضیحات خود در مورد وضعیت تحریم‌های ایران را به روزرسانی کرد و چند بند آن را اصلاح کرد. 

یکی از بندهای اصلاح‌شده، به شرکت‌های غیرآمریکایی اجازه می‌دهد در صورت بر هم خوردن توافق و بازگشت تحریم‌های ایران، ۶ ماه برای خروج از ایران زمان داشته باشند.

در بند M. 5 این سند در پاسخ به این سوال که آیا در صورت بازگشت تحریم‌ها، آمریکا به شرکت‌های غیرآمریکایی فرصتی می‌دهد تا به جای خروج ناگهانی مرور فعالیت‌های خود را در ایران کاهش دهند، آمده است: «به طور کلی، در صورت بازگشت تحریم‌های برجامی، دولت ایالات متحده به اشخاص غیرآمریکایی و غیرایرانی فرصتی ۱۸۰ روزه برای به صفر رساندن فعالیت‌ها یا تجارت‌های مرتبط با ایران که با رفع تحریم‌های ایالات متحده ذیل برجام منطبق بوده و بر اساس قراردادها یا توافقنامه‌های مکتوب و پیش از بازگشت تحریم‌ها اجرایی شده‌اند، فرصت خواهد داد.»

در این بند همچنین گفته شده است که اگر یک شرکت غیرآمریکایی و غیرایرانی بر اساس یک قرارداد مکتوب پیش از بازگشت تحریم‌ها به ایران خدمات یا کالایی ارائه کرده باشد و پولی از ایران طلبکار باشد، اجازه خواهد داشت تا بعد از بازگشت تحریم‌ها، این مبلغ را دریافت کند. این وضعیت به صورت بالعکس هم صدق می‌کند.

«تایلر کولیس» کارشناس امور تحریم‌ها نوشته است که صدور این دستورالعمل با هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌ها و بانک‌های خارجی در ایران صورت گرفته است.