به اندازه یک پیتزا فروش هم از آمریکا تعهد نگرفتیم/ ایسا نقض صریح برجام است

 محمد حسن قدیری ابیانه با اشاره به سناریوی آمریکا در خصوص تحریم ایران گفت: تحریم های آمریکا در قبال کشور ایران در حال فروپاشی بود و این تحریم ها با مذاکراتی نظیر برجام بار دیگر ساختار سامان یافته ای به خود گرفت.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا تصریح کرد: پس از ماجرای برجام از رئیس جمهور آمریکا سوال شد که چرا شما تن به چنین معاهده ای دادید که در پاسخ گفته بود، انقضا و ساختار تحریم های ما در حال فروپاشی بود به همین خاطر و با این اقدام درصدد احیا آن برآمدیم.

وی با بیان اینکه تمدید ایسا نقض صریح برجام محسوب می شود خاطرنشان کرد: آمریکا ابایی ندارد از اینکه بخواهد تحریم ها را علیه ایران تمدید کند چرا که پیش از این هم چنین کارشکنی هایی را انجام داده است.

قدیری ابیانه با تاکید بر اینکه قرار بود تحریم ها از روز اول برداشته شود یادآور شد: وعده های دولتمردان ما در خصوص رفع تحریم ها نه تنها محقق نشده است بلکه تحریم ها تجدید و تمدید هم شده اند و در چنین شرایطی باید عرض کنم که این مسئولان یا قصد فریب افکار عمومی را داشتند و یا اینکه خودشان هم فریب غرب را خورده اند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی متذکر شد: در جریان مذاکرات، ما حتی به اندازه یک پیتزا فروش هم از آمریکا تعهد نگرفتیم چرا که موقع سفارش آنلاین پیتزا مبلغ کامل آن را به عنوان تعهد از شخص دریافت می کنند اما ما در جریان مذاکرات بدون اینکه از آمریکا تعهدی عملی بگیریم سیمان را در قلب رآکتور خود ریختیم.

دیپلمات سابق کشورمان افزود: از آقای روحانی تعجب می کنم که یک علف هرزی به اسم برجام را درخت سیب و گلابی می داند و به نظر بنده چنین علف هرزی باید از ریشه کنده بشود.

وی با اشاره به سیاهه جنایات های ایالت متحده آمریکا در قبال کشورمان یادآور شد: آمریکا برجام را نقض کرده و درصدد است در جوامع بین المللی ایران را مقصر این موضوع جلوه دهد که باید مراقب چنین توطئه و خباثتی بود.

قدیری ابیانه با توجه به اظهار نظر برخی از دولتمردان در خصوص عملی ندانستن تحریم های آمریکا علیه ایران تصریح کرد: آقای ظریف در مجلس شورای اسلامی به صراحت گفته بود که تمدید داماتو نقض برجام است اما پس از تمدید تحریم ها شاهد اظهار نظرهای متناقضی هم از جانب ظریف و هم از جانب دیگر مسئولان بودیم.

این تحلیل گر مسائل سیاسی در پایان با بیان اینکه پرونده برجام باید در همین دولت بسته شود تصریح کرد: آقای روحانی خود این ماجرا رو شروع کرده بنابراین در همین دولت تدبیر و امید باید پرونده اش را ببندد و برای دولت آینده به یادگار نگذارد.