افزایش تنش ها میان آمریکا و عربستان

 ترامپ به صراحت از هدف قرار دادن اموال عربستان سعودی سخن گفته و این کشور را «گاو شیرده» توصیف کرده است. ترامپ معتقد است آمریکا خیلی از اوقات به عربستان کمک کرده و اینک نوبت عربستان است که بدهی های آمریکا را پرداخت نماید.

وی قبلا دشمنی شدید خود با عرب ها و مسلمانان را اعلام و تأکید کرده است که از ورود آنها به خاک آمریکا جلوگیری و آنان را اخراج خواهد کرد.

نخستین ضربۀ ترامپ حدود یک هفته پیش به عربستان وارد شد؛ زمانی که آمریکا به دلیل عصبانیت از تعداد کشته های حملۀ نظامی سعودی ها به یمن، تحویل برخی مهمات به این متحد خود را لغو کرد.

یک مسئول بلندپایه در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور فعلی آمریکا گفت: «ما قبلا توضیح دادیم که همکاری امنیتی آمریکا، "چک سفید امضا" نیست. از این رو تصمیم گرفتیم فروش برخی تسلیحات را به خارج لغو کنیم که این نشانگر نگرانی شدید و دائمی ما در سایۀ پیگیری حملات هوایی به یمن است».

مؤسسۀ ترامپ هم به تصفیۀ شرکت هایی که از نظر سرمایه گذاری با عربستان سعودی در ارتباطند اقدام کرده است و اینک نوبت سعودی های دارای تابعیت آمریکاست که تعدادشان بیش از 200 هزار نفر تخمین زده می شود و بسیاری از آنها بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات، از تابعیت آمریکایی خود منصرف شده اند. سرمایه های این افراد که به فرار مالیاتی متهم هستند بعد از مصادره به فروش رفته است به زودی از طریق پلیس بین الملل (اینترپل) تحت پیگرد قرار خواهند گرفت تا منافعی را که در مدت زمان برخورداری از تابعیت آمریکایی به دست آورده اند بازگردانند.