افشاگری ویکی لیکس از ارتباط وزیر خارجه بحرین با نتانیاهو

 بر اساس افشاگری سایت ویکی لیکس، «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین بارها آمادگی خود را جهت دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، هر چند منامه گاهی تظاهر به دشمنی با رژیم صهیونیستی می کند، اما سیاست های بحرین به ویژه پس از انتشار اسناد ویکی لیکس نسبت به این رژیم برملا و علنی شد و روابط میان دو طرف رشد کرد.

او همچنین به بهانه پیشبرد فرآیند صلح خاورمیانه اعلام کرده که آماده دیدار با مقامات صهیونیستی است.

در همین راستا روزنامه هاآرتص به روابط محرمانه در سطح بلندپایه میان تل آویو و منامه طی سال های اخیر اشاره و اعلام کرده که مقامات دو طرف بارها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و کنفرانس اقتصادی داووس با یکدیگر دیدار کرده اند و در همین راستا پادشاه بحرین «هودا عزرا نونو» یهودی بحرینی را به عنوان سفیر این کشور در آمریکا طی سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ برگزید.

هاآرتص همچنین نوشت: وزیر خارجه بحرین با «زیپی لیونی» رئیس حزب کادیما در زمان تصدی پست وزارت خارجه رژیم اسرائیل طی سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ روابط تنگاتنگی داشت.

در همین رابطه «سلمان بن حمد آل ثانی» ولیعهد بحرین در ۶ ژوئیه ۲۰۰۹ مقاله ای در واشنگتن پست با عنوان «اعراب باید با اسرائیلی ها سخن بگویند» نوشت و طی آن از حکمرانان عرب خواست تا طرح سازش اعراب را فعال کنند؛ وی در این مقاله ابراز امیدواری کرد تا سران جهان عرب به او اقتدا کنند.

پس از انتشار این مقاله در روزنامه مزبور، سفیر آمریکا در منامه با «خالد بن احمد آل ثانی» وزیر خارجه بحرین دیدار کرد و خالد آمادگی کشورش را برای از سرگیری تماس با دولت نتانیاهو اعلام کرد.

خالد گفت که بحرین آماده دیدار رو در رو با مقامات اسرائیلی در چارچوب کنفرانس بین المللی و انجام گفتگوی مستقیم با آنها به منظور به جریان انداختن رویکرد صلح با جهان عرب است.

در ۲۰ اوت سال ۲۰۰۹ (۲۹ مرداد ماه ۱۳۸۹) معاون سفیر آمریکا در منامه با مشاور وزیر خارجه بحرین دیدار کرد و مشاور مزبور به اطلاع وی رساند که ولیعهد و وزیر خارجه آل خلیفه آمادگی دارند تا در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل با رسانه های گروهی اسرائیل مصاحبه انجام دهند.

اسناد فاش شده توسط ویکی لیکس نشان می دهد که آل خلیفه طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ در راس اردوگاه مخالف ایران قرار داشت و قوی ترین همپیمان آمریکا به شمار می رفت و خواستار حل و فصل مسئله فلسطین است تا «همگی با هم علیه ایران شویم».

پادشاه بحرین طی این دیدار گفت که از «محمد عبدالغفار» وزیر اطلاع رسانی این کشور خواسته تا در اطلاعیه ها و بیانیه های رسمی از رژیم اسرائیل به عنوان دشمن نام نبرد.

حمد بن عیسی تاکید کرده که منامه با تل آویو در سطح امنیتی و با موساد در سطح اطلاعاتی رابطه دارد.

رژیم بحرین هیچگاه روابط خود با رژیم اسرائیل را قطع نکرد و مقامات بحرینی و اسرائیلی ظرف چند سال گذشته با یکدیگر دیدار داشته اند.

مواضع رسمی مقامات بحرین ثابت می کند که منامه در حال ابراز محبت نسبت به تل آویو و نزدیک شدن به آن است و می خواهد به آمریکایی ها ثابت کند که در صورت فراهم آمدن شرایط مناسب آماده بهبود علنی روابط با رژیم اسرائیل هستند.

رژیم آل خلیفه محرمانه با رژیم صهیونیستی رابطه دارد و بر سر آن سرپوش می گذارد و تنها روابط و دیدارهای علنی شده را انتشار می دهد.

به نوشته دو روزنامه انگلیسی گاردین و ایندیپندنت، مقامات بحرین به خطوط هوایی اسرائیل اجازه داده اند تا از حریم هوایی بحرین استفاده کنند و سفارت خانه و دفاتر تجاری برای خود در بحرین تاسیس کند و به توریست های اسرائیلی دارای گذرنامه با مهر اسرائیل اجازه ورود به بحرین را می دهند.

تحقیق به عمل آمده در مورد روابط اقتصادی و سری و بهبود مناسبات نشان می دهد که تماسهای سازمان یافته میان دو طرف از سال ۲۰۰۱ به این سو آغاز شده است و دو طرف روابط مهمی در زمینه های اقتصادی دارند و آمریکا و رژیم اسرائیل نگران آن هستند که بحرین به دست مخالفان رژیم آل خلیفه بیفتد.

به نوشته روزنامه صهیونیستی معاریو، سازمان اطلاعات بحرین برای سرکوب قیام مردمی در این کشور از موساد کمک گرفته است زیرا موساد در رویارویی با انتفاضه فلسطین بسیار با تجربه است.

دو روزنامه صهیونیستی هاآرتص و یدیعوت آحارانوت نیز رابطه میان رژیم اسرائیل و بحرین را جدی توصیف کرده اند.