مخالفت دادستان کل آمریکا با محدودیت مهاجرتی دردسر ساز شد

 «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی، «سالی یتس» دادستان کل آمریکا را به دلیل مخالفت با طرح ترامپ برای جلوگیری از اتباع ایران و شش کشور مسلمان دیگر به خاک آمریکا، برکنار کرد.

روزنامه انگلیسی «گاردین» در این خصوص گزارش کرد، کاخ سفید گفته است که دادستان کل آمریکا که گزینه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا بوده است، با نامه‌ای که در آن به مقامات دستور داده بود که فرمان اجرایی ترامپ را اجرا نکنند، به وزارت خارجه خیانت کرده است.

ترامپ، یتس را بعد از آن اخراج کرد که وی به وکلای وزارت دادگستری گفته بود که از فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر جلوگیری از ورود اتباع ایران، عراق، سوریه، لیبی، سودان، سومالی و یمن به خاک آمریکا، دفاع نکنند.

کاخ سفید روز دوشنبه (دیروز) اعلام کرد که یتس با امتناع از اجرای فرمان قانونی که با هدف محافظت از شهروندان آمریکا طراحی شده است، خیانت کرده است.

ترامپ پیشنهاد داده است که «دانا بوئنته» داستان منطقه شرقی «ویرجینیا» را بعنوان سرپرست دادستان کل آمریکا فعالیت کند.

«جف سشنز» گزینه رسمی ترامپ برای سمت دادستانی کل آمریکا که یک سناتور تندرو ضدمهاجران است هنوز توسط سنا تأیید نشده است.

«سالی یتس» دادستان کل موقت آمریکا که پس از اتمام دوره «لورتا لینچ» دادستان کل سابق آمریکا در تاریخ 20 ژانویه 2017 میلادی این سمت را عهده دار شده است، در گفت‌وگو با وکلای حقوقی وزارت دادگستری آمریکا تأکید کرده بود که در حمایت از فرمان اجرایی اخیر «دونالد ترامپ» درباره منع ورود مهاجران و پناهجویان به آمریکا هیچ استدلال حقوقی وجود ندارد.

وی در نامه‌ای افزود: «در حال حاضر، من متقاعد نشده‌ام که دفاع از این فرمان اجرایی با این مسئولیت‌ها همخوانی دارد. علاوه براین، مطمئن نیستم که این فرمان قانونی باشد».