نقشه دموکرات ها علیه فرمان اجرایی ترامپ

سناتورهای دموکرات کنگره آمریکا طرحی را ارائه کردند تا اجازه ندهند دستور اجرایی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید این کشور مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور مسلمان به آمریکا به قانون تبدیل شود.

 

«مارک وارنر» و «تیم کین» سناتورهای دمکرات ایالت «ویرجینیا» روز سه شنبه 12 بهمن ماه (31 ژانویه) در بیانیه ای، دستور ترامپ را اقدامی علیه مسلمانان توصیف کردند و در این خصوص گفتند: «اقدامات رئیس جمهوری اشتباه و بر مبنای اطلاعات نادرست است و نشان دهنده ارزش های آمریکایی نیست. واضح است که این سیاست بدون توجه به انطباق آن با قانون اساسی و اثرات منفی آن بر شهروندان قانونی آمریکا تدوین شده است؛ شهروندانی که به این کشور در نبرد با تروریسم کمک کرده اند.»

 

تیم کین روز گذشته در برنامه شبکه «ام اس ان بی سی» حاضر شد و گفت: «دمکرات ها باید در کنگره، دادگاه ها خیابان ها علیه ترامپ بجنگند.»

ترامپ روز جمعه 8 بهمن ماه (27 ژانویه) ) فرمانی را صادر کرد که بر مبنای آن ورود اتباع کشورهای عراق، سوریه، ایران، سودان، لیبی، سومالی و یمن به مدت 90 روز به خاک آمریکا ممنوع است.

این اقدام وی علاوه بر اینکه اعتراضات جدی مردم آمریکا و تعدادی از کشورهای دیگر را به همراه داشت، با اعتراض و مخالفت مقامات آمریکایی و اروپایی رو به رو شد.

سناتور «چاک شومر» در مخالفت با این اقدام یک کنفرانس مطبوعاتی ترتیب داد و گفته می شود که این فرمان اجرایی در کنگره رای نخواهد آورد و به قانون تبدیل نخواهد شد.