چهار کشور عربی علیه ایران بیانیه صادر کردند

 کمیته موسوم به «کمیته چهارجانبه در رابطه با مداخله ایران در امور داخلی کشورهای منطقه» روز پنج‌شنبه (دیروز) نشستی را در حاشیه نشست وزرای خارجه در ابوظبی برگزار گرد.

در این نشست بحرین، مصر، امارات و عربستان به اضافه دبیرکل اتحادیه عرب حضور داشتند.

طبق گزارش پایگاه «الخلیج آنلاین»، در این بیانیه بر ضرورت احترام ایران به حاکمیت ملی کشورهای عربی همسایه و پایبندی به اصول منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی تأکید شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: «کمیته چهارجانبه در نشست خود تحولات اخیر در روند روابط بین کشورهای عربی و ایران را بررسی و از استمرار مداخله ایران در امور کشورهای عربی به شدت ابراز نگرانی کرد».

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که ایران قطعنامه شماره 2216 شورای امنیت درباره یمن که بر ممنوعیت واردات سلاح تأکید دارد، نقض کرده است که این امر مشروعیت بین‌المللی و تلاش‌های سازمان ملل برای حل بحران یمن به روش‌های مسالمت‌آمیز را تضعیف می‌کند و با مقتضیات روابط دوستانه بین کشورها منافات دارد.

کشورهای یاد شده همچنین بر حمایت خود از بحرین برای آنچه اقدامات این کشور برای حفظ امنیت و ثابت آن خوانده شد، تأکید کردند.

کمیته مذکور اوایل ژانویه 2016 بنا بر توصیه شورای اتحادیه عرب به منظور بررسی آنچه مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عربی خوانده شد، تشکیل و تا کنون چهار بار نشست برگزار کرده است.