درگیری ترامپ با دستگاه قضایی آمریکا

 وزارت‌خانه‌های کشور و امور خارجه آمریکا اعلام کردند ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور بر اساس فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا  لغو شده است. این لغو ممنوعیت در راستای حکم دادگاه فدرال آمریکاست.

 

خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی گفت: رئیس جمهور آمریکا از بی احترامی به هرشخصی به هر میزان که شأن منزلت هم داشته باشد ابائی ندارد. کافی است هرکس نظری مخالف با رئیس جمهور آمریکا داشته باشد تا وی دشمنی را با او آغاز کند. این روشی است که ساکن جدید کاخ سفید حتی قبل از رسیدن به قدرت به کار گرفته بود و ظاهرا این سیاست‌ها را ادامه خواهد داد. ترامپ در اولین ماه دوره ریاست جمهوری اش با نظام قضایی این کشور درگیر شده است. این درگیری‌های لفظی هر لحظه افزایش می یابد. علت این تنش‌ها و افزایش آن فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا در ممنوعیت ورود تبعه های هفت کشور اسلامی به این کشور است.

 

یک قاضی آمریکایی در شهر سیاتل یک حکم موقتی صار کرد تا ممنوعیت ورود شهروندان این کشورها را به آمریکا موقتا لغو کند. این قاضی اظهارات وکیل دولت را مبنی بر اینکه کسی صلاحیت ندارد فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا را به چالش بکشاند، نپذیرفت.

 

ترامپ در واکنش به این حکم قضایی در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی توئیتر نوشت: حکم کسی که قاضی توصیف می شود در لغو ممنوعیت ورود تبعه های این کشورها حکمی خفت بار است و نقض خواهد شد.

 

اقدامات این قاضی در  سیاتل، ضد فرمان اجرایی ترامپ اولین بار نیست که صورت می گیرد اما اولین باری است که در کل کشور آمریکا قابل اجرا خواهد بود.

 

تعدادی از  دادستانی هایی برخی از ایالت‌های آمریکا تاکید کردند این فرمان اجرایی در چارچوب قانون اساسی نیست. نمایندگان دموکرات در شانزده ایالت آمریکا بیانیه مشترکی صادر و اعلام کردند همه با هم در زمینه تضمین احترام قائل شدن دولت مرکزی به قانون اساسی تلاش خواهند کرد.

 

یکی از اقدامات ترامپ که بیانگر ادامه رفتارهای خشن و تاکید وی بر مواضعش به هر قیمتی است، عزل و برکناری سالی ییتس، دادستان کل آمریکا به دلیل مخالفت وی با اجرای این فرمان بود. رئیس جمهور آمریکا همچنین رئیس اداره مهاجرت و گمرک‌ها را نیز برکنار کرد.

 

این مسیری که ترامپ انتخاب کرده است همواره با اعتراضات مردمی همراه است. صداهایی که از قاضیان و وکلا و شخصیت های حقوقی شنیده می شود نشان دهنده خشم عمومی مردم آمریکاست؛ خشمی که از آغاز فرمان اجرایی تاکنون خاموش نشده است و در خیابان های شهرهای مختلف آمریکا و دیگر کشورهای جهان به صورت تظاهرات مردمی ادامه دارد.