رکوردشکنی ترامپ در کوتاه‌ترین دوره ریاست جمهوری

 پروفسور "رونالد ال. فینمن"، تاریخ‌شناس آمریکایی، معتقد است نام "دونالد ترامپ"در میان روسای جمهوری از آمریکا قرار می‌گیرد که کوتاه‌ترین دوران ریاست دولت را تجربه کرده‌اند.

 

رکورد کوتاهترین دوران ریاست جمهوری آمریکا متعلق به "ویلیام هنری هریسون"، نهمین رئیس جمهور این کشور، است که به دلیل بیماری ذات‌الریه فقط 31 روز پس از رسیدن به این مقام در سال 1841 درگذشت. رتبه دوم این فهرست به "جیمز آبرام گارفیلد"، بیستمین رئیس جمهور آمریکا، تعلق دارد که به دنبال سوء‌قصد در هفتاد و نهمین روز از دوران ریاست جمهوری‌اش درگذشت.

 

"زکری تیلور"، دوازدهمین رئیس جمهور آمریکا، نیز در پی ابتلا به بیماری گوارشی در سال 1850 درگذشت و ریاست جمهوری 16 ماه و 5 روزه وی نیز به پایان رسید.

 

این تاریخ‌شناس آمریکایی معتقد است هر سه رکورددار کوتاهترین دوران ریاست جمهوری در آمریکا بر اثر مرگ طبیعی و یا ترور جان خود را از دست دادند و نتوانستند دوران ریاست جمهوری را به اتمام برسانند؛ اما درمورد ترامپ "مرگ" نمی‌تواند دلیل کنار رفتن وی از قدرت باشد. بی‌کفایتی ترامپ و قوانین جنجالی وی کار را به جایی می‌رساند که ترامپ خیلی زودتر از موعد اتمام ریاست جمهوری مجبور به کناره‌گیری خواهد شد.

 

پروفسور "فینمن" به دوستی عمیق ترامپ با روسیه اشاره کرد و گفت: ترامپ مشاور امنیت ملی خود را به دلیل اینکه حقیقت را درباره یک تماس تلفنی با سفیر روسیه در واشنگتن بیان نکرده بود، برکنار کرد. او یک تاجر است و نحوه تعامل با روسیه را به شکلی پیش می‌برد که امور سیاسی آمریکا کاملا از ناحیه آن متضرر خواهد شد. زمانیکه ترامپ سخنرانی و یا فرمان جدیدی صادر می‌کند، اغلب کارشناسان و تحلیلگران سیاسی سرهایشان را تکان می‌دهند و زیر لب لبخندی تمسخرآمیز می‌زنند.

 

این محقق آمریکایی در ادامه افزود: وضع "مایک پنس"، معاون ترامپ، کاملا با وی متفاوت است. اغلب تصمیم‌های درست را "پنس" اتخاذ می‌کند. ماجرای کناره‌گیری اجباری "مایکل فلین" هم بنا به توصیه "پنس" محقق شد. معمولا "پنس" در محافل عمومی خود را از ترامپ دور نگه می‌دارد و به نظر می‌رسد تصمیمات ناگهانی رئیس جمهور و اظهارنظرات جنجالی وی موجب ناراحتی "پنس" می‌شود. باتوجه به اینکه "مایک پنس" سیاستمداری کارکشته و قابل اطمینان است، اگر ترامپ استیضاح شود گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود. "پنس" معاون رئیس جمهور است و درصورت استیضاح ترامپ می‌تواند بدون هیچ منع قانونی جایگزین وی شود.

 

تاکنون دو رئیس جمهور آمریکا شامل "بیل کلینتون" و "اندرو جانسون" استیضاح شدند؛ اما در هر دو مورد سنا از برکناری آنها جلوگیری کرد.

 

"ریچارد نیکسون" نیز به دلیل رسوایی "واترگیت" در معرض استیضاح و برکناری حتمی قرار داشت؛ اما پیش از آن شخصا اعلام استعفا کرد.