افزایش نگرانی های اقتصادی مردم انگلیس

 نظرسنجی انجام گرفته از سوی مرکز «نیلسن» نشان می دهد این روزها مردم انگلیس بیش از آنکه نگران مسائلی چون تروریسم و مهاجرت باشند، از اقتصاد به عنوان دغدغه اصلی خود یاد می کنند- نشانه ای مبنی بر دلهره آنها از بابت نتیجه نامعلوم طرحی که خودشان تحت عنوان  برگزیت (خروج از اتحادیه اروپا) به آن رای مثبت دادند.

طبق یافته های نیلسن، در پایان سال میلادی ۲۰۱۶،  حدود ۲۸ درصد از بریتانیایی ها از اقتصاد به عنوان یکی از ۲ دغدغه اصلی خود نام بردند که ۱۲ درصد بیش از رقم اعلامی در سال ۲۰۱۵ است.

جالب آنکه در سال ۲۰۱۶، تنها ۲۰ درصد از مردم بریتانیا از تروریسم یا مهاجرت ابراز نگرانی کردند که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۵، برای مورد نخست کاهشی ۱۲ درصدی و برای مورد دوم کاهشی ۲ درصدی داشته است.

گفتنی است که تحقق برگزیت، به معنای اعمال کنترل بیشتر بر مرزهای انگلیس و محدودیت پذیرش نیروی کار از سایر کشورهای اروپایی است. در عین حال، قوانینی که در راستای خروج از اتحادیه اروپا اعمال می شود، قید و بندهایی را برای شرکت های خارجی ایجاد می کند که به فرار مشاغل منجر خواهد شد.

برخی دیگر از آمارها، گویای اُفت غیر منتظره توان خرید مردم انگلیس در ماه میلادی ژانویه است.

تا ماه ژانویه، برای مردم انگلیس مهار مهاجرت نسبت به دسترسی نامحدود به بازار تجارت آزاد اروپا برتری داشت حال آنکه در نظرسنجی جدید، دغدغه اقتصادی بیشتر شده است.

گفتنی است اعضای اتحادیه اروپا پیشتر تهدید کرده بودند اگر انگلیس بخواهد قوانین حوزه شنگن برای جابه جایی نیروی کار اروپایی را زیر سوال ببرد، نباید انتظار موافقت آنها برای بخورداری بی قید و شرط از بازار اروپای واحد را داشته باشد.