عدم حمایت علنی ترامپ از تشکیل کشور مستقل فلسطین

رئیس جمهور آمریکا در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری رویترز از بیان اینکه آمریکا از تشکیل کشور احتمالی فلسطین حمایت می کند، خودداری کرد.

دونالد ترامپ به طور کلی موضعی را که در کنفرانس مطبوعاتی 15 فوریه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل عنوان شده بود، تکرار کرد.

او در این کنفرانس مطبوعاتی گفته بود دولتش به دنبال تحمیل تشکیل یک کشور فلسطینی به عنوان شرط انعقاد یک توافقنامه نیست.

رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با خبرگزاری رویترز، راه‌ حل دو دولت را  برای از سرگیری مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها که از سال 2014 در بن بست به سر می برد، منتفی ندانست.

موضع دیپلماسی آمریکا از سال‌ها پیش مبتنی بر حمایت از تشکیل دو دولت مستقل اسرائیل و فلسطین بوده است.

دونالد ترامپ در پاسخ به پرسشی درباره این احساس که او این گزینه را کنار گذاشته بود، گفت: «نه، من این راه‌حل را می پسندم. اما در نهایت آنچه که مورد پسند من است چیزی است که هر دو طرف می خواهند.»

وی افزود: «ما از سال‌ها پیش تاکنون درباره این راه‌حل گفتگو می کنیم و تاکنون کاری از پیش نرفته است. من به آنچه که دو طرف بخواهند، هر چه باشد، رضایت خواهم داد.»

ترامپ هفته گذشته راه‌حل تنها یک کشور را که ترجیح اسرائیلی‌هاست مطرح کرده بود اما فلسطینی که خواهان تشکیل یک کشور مستقل هستند این ایده را محکوم کردند.

فلسطینی‌ها می گویند که راه‌حل یک کشوری، نوعی آپارتاید به شمار می رود و به اشغال بی پایان سرزمین‌های فلسطینی منجر می شود.