مالزی و کره شمالی مانع خروج دیپلمات‌های یکدیگر شدند

در پی شدت گرفتن تنش میان کره شمالی و مالزی بعد از قتل برادر ناتنی کره شمالی در کوالالامپور، کارمندان سفارت پیونگ‌یانگ اسنادی را به آتش کشیده و وزارت خارجه دو کشور مانع خروج دیپلمات‌های یکدیگر می‌شوند.

 

با بالا گرفتن تنش میان مالزی و کره شمالی در پرونده قتل کیم جونگ نام برادر ناتنی کره شمالی، پیونگ‌یانگ به شهروندان مالزیایی اجازه خروج از این کشور را نمی‌دهد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، به دنبال مخفی شدن سه مرد در سفارت کره شمالی در کوالالامپور در ارتباط با قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی، وزارت خارجه پیونگ‌یانگ گفت از روز سه‌شنبه (امروز) جلوی خروج شهروندان مالزیایی را می‌گیرد تا زمانی که از امنیت دیپلمات‌های خود در مالزی مطمئن شود.

مالزی فورا واکنش نشان داد و معاون نخست وزیر مالزی گفت شهروندان کره شمالی هم موقتا نمی‌توانند مالزی را ترک کنند. البته این ممنوعیت اندکی بعد تنها به دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت کره شمالی محدود شد.

روز سه‌شنبه نجیب رزاق نخست وزیر مالزی در پی این تنش‌ها، درخواست تشکیل جلسه اضطراری با مقامات کشورش را داد. وی همچنین اقدام کره شمالی در ممنوعیت خروج شهروندان مالزیایی را معادل گروگان‌گیری دانست.

نجیب رزاق درباره ممنویت خروج دیپلمات‌های کشورش از کره شمالی گفت چنین اقدامی بی‌اعتنایی کامل به قوانین بین‌المللی و در تضاد با قواعد دیپلماتیک است.

همچنین مقامات مالزیایی می‌گویند،‌ دلیل ممنوعیت خروج برای دیپلمات‌های کره شمالی از مالزی، دست داشتن حکومت کره شمالی در قتل برادر رهبر این کشور است.

از اولین ساعات اعلام خبر قتل کیم جونگ نام در فرودگاه کوالالامپور، کره جنوبی هم مدعی شد خود حکومت کره شمالی عامل قتل وی بوده است.

وزیر خارجه کره جنوبی هم اخیرا در کنفرانسی بین‌المللی گفته بود قتل برادر رهبر کره شمالی باید همه را نسبت به قابلیت تسلیحات شیمیایی کره شمالی بیدار کند.

از سوی دیگر کارمندان سفارت کره شمالی در مالزی اسنادی را سوزاندند و سه خودرو از ساختمان این سفارت گریخته‌اند. با این وجود رئیس پلیس مالزی گفته است، نیروهای این کشور به داخل ساختمان سفارت کره شمالی در کوالالامپور یورش نمی‌برد.

دو هفته پیش برادر ناتنی رهبر کره شمالی در فرودگاه کوالالامپور توسط دو زن با ماده‌ای سمی که بر سیستم عصبی تاثیرگذار است، به قتل رسیده بود.

در پی این قتل پلیس مالزی چندین نفر از جمله چند دیپلمات کره شمالی را مورد بازجویی قرار داد. پلیس مالزی قصد بازجویی از سه مرد دیگر با تابعیت کره شمالی در رابطه با این پرونده را داشت که آن سه نفر به سفارت کشور خود در کوالالامپور پناه بردند.

رئیس پلیس مالزی در واکنش به این مساله گفت، این افراد تا چه زمانی می‌توانند در سفارت کره شمالی باقی بمانند و بالاخره از سفارت کره شمالی خارج خواهند شد. وی همچنین گفت مالزی هر چقدر زمان لازم باشد در اختیار دارد.

یک هیأت بلندپایه از کره شمالی اخیرا به مالزی سفر کرده بود تا درباره تحویل جسد و قتل کیم جونگ نام گفت‌وگو کنند اما مالزی تاکید کرده بود جسد را تنها به خانواده مقتول تحویل می‌دهد.

کیم جونگ نام که از برادرش یعنی رهبر فعلی کره شمالی 13 سال بزرگ‌تر است، تا سال 2001 به عنوان وارث پدر و رهبر بعدی کره شناخته می‌شد اما سفر سال 2001 وی به ژاپن با یک پاسپورت جعلی و تلاش برای بازدید از «دیزنی لند» در حومه توکیو، باعث شد که دیگر محبوبیت سابق را نزد پدر نداشته باشد. وی 2 سال بعد از کشور تبعید و از آن هنگام، به منتقد حکومت کره شمالی تبدیل شد.