جنجال ترور برادر رهبر کره شمالی ادامه دار شد

دولت مالزی اعلام کرده که «کیم جونگ نام» با ماده VX کشته شده است که یک قطره از آن می‌تواند ظرف دقایقی فرد را از پا در آورد. «جان اِورارد»، سفیر سابق بریتانیا در کره‌شمالی به سی‌ان‌ان می‌گوید با وجود نفی و انکار قوی از سوی دولت کره‌شمالی اما تقریبا قطعی به نظر می‌رسد که «نام» کشته شده و عوامل دولتی در پس این قتل هستند. یافتن ماده شیمیایی VX دشوار است اما گفته می‌شود کره‌شمالی در ساخت آن دستی دارد. این هم اقدامی «دهشتناک» است و هم «احمقانه». احمقانه است به این دلیل که همان‌طور که به نظر نمی‌رسید هیچ چیز بتواند بر مواضع بین‌المللی کره‌شمالی تاثیرگذار باشد اما پیونگ یانگ دست به کاری زده که تیر خلاصی خواهد بود به مواضع بین‌المللی این کشور.

جان اِورارد بر این باور است که استفاده از یک سلاح شیمیایی باعث تقابل جدیدی میان کره‌شمالی و جامعه بین‌المللی خواهد شد. این باعث می‌شود مشکلات هسته‌ای این کشور پیچیده‌تر شود. به عبارت دیگر، قتل «نام» باعث خواهد شد که مشکل دیگری بر مشکلات این کشور افزوده شود. باز هم پرونده حقوق بشری این کشور قطورتر می‌شود.  بر همین اساس، احتمال می‌رود تحریم‌های جدیدتری از سوی سازمان ملل علیه این کشور فقیر و فلاکت‌زده وضع شود. باز «احمقانه» است به این دلیل که موجب می‌شود همین تعداد معدود دوستان کره‌شمالی از او فاصله بگیرند. مالزی روابط گرمی با کره‌شمالی داشت.

شهروندان این کشور بدون ویزا می‌توانند به مالزی سفر کنند و درست چند روز پیش از کشته شدن «نام» دو کشور «قرارداد همکاری فرهنگی» نیز امضا کرده بودند. اندکی پس از این قتل مقام‌های مالزی اعلام کردند که دوست نداریم این حادثه بر روابط گرم دو کشور تاثیر بگذارد اما دولت کره‌شمالی حملات لفظی شدیدی را علیه این کشور شروع کرد. وضعیت زمانی بدتر شد که عوامل جاسوسی پیونگ یانگ درصدد ربودن جسد «نام» از مالزی بودند؛ اقدامی که موجب خشمگین شدن کوالالامپور شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، معاون نخست‌وزیر مالزی دستور بازنگری در روابط را صادر کرد و وزارت خارجه مالزی پیشنهاد اخراج سفیر کره‌شمالی را مطرح کرده است. این در حالی است که مالزی سفیر خود را از پیونگ یانگ فرا خوانده است. این اقدام هزینه سیاسی، اقتصادی و امنیتی را بر مالزی تحمیل می‌کند، چرا که این کشور برای پاک کردن آثار این ماده شیمیایی باید فرودگاه مربوطه را چند روزی تعطیل کند که هزینه‌های اقتصادی و روانی برای این کشور به‌دنبال خواهد داشت. جالب این است که شدیدترین اقدام از سوی دولت چین علیه کره‌شمالی اعمال شد. پکن اعلام کرد که علاوه بر تحمیل تحریم‌های سازمان ملل تا اطلاع ثانوی واردات زغال‌سنگ از کره‌شمالی را ممنوع خواهد کرد. بنابراین، بخشی از صادرات کره‌شمالی متوقف شده و تبعات اقتصادی بیشتری برای این کشور به دنبال خواهد داشت. سفیر سابق بریتانیا می‌افزاید «نام» تحت حمایت چین در مالزی می‌زیست؛ کشتن او در قاموس چینی‌ها تهدیدی برای ثبات به حساب می‌آید.

در نهایت «احمقانه» است چون این ترور به شکل بدی تدارک و اجرا شده بود. از میان برداشتن یکی از نزدیک‌ترین مقام‌ها به ساختار قدرت در کره‌شمالی آن هم با استفاده از مواد تاثیرگذار بر اعصاب می‌تواند بر مردم نیز تاثیر بگذارد. این موجب خوشحالی تروریست‌های داعش می‌شود. یک روز پس از حمله، «کیم جونگ اون»، رهبر این کشور، بر صفحه تلویزیون ظاهر شد. او که همواره تلاش دارد لبخند بر لب داشته باشد، این بار در یک گردهمایی حزبی حضور یافت و عبوس به نظر می‌رسید. اقتصاد این کشور بدتر از گذشته در مسیر فروپاشی قرار گرفته است و این احتمال هست که آن اندک کمک‌هایی که از معدود دوستان خود به‌دست می‌آورد قطع شود و شرایط زیست مردم در این کشور را بدتر از قبل کند.