رئیس‌جمهور کره جنوبی برکنار شد

دادگاه قانون اساسی کره جنوبی روز جمعه رسما «پارک گون-هه»، رئیس‌جمهور این کشور را برکنار کرد. پیش از این، پارلمان کره جنوبی نیز از رئیس‌جمهور سلب اختیار کرده بود.

 
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، «لی جونگ می»، قاضی ارشد دادگاه قانون اساسی کره جنوبی، در این خصوص گفت اقدامات پارک گون-هه به طور جدی به روح دموکراسی و حاکمیت قانون آسیب زده است. وی افزود : پارک گون-هه برکنار شده است. 

 

این تصمیم همچنین به این معنا است که پارک گون-هه، نخستین رئیس‌جمهور زن کره جنوبی، به نخستین رئیس‌جمهور این کشور تبدیل شد که با استیضاح برکنار می‌شود. وی مصونیت اجرایی خود را در برابر پیگرد قانونی از دست خواهد داد.

 

لی جونگ می گفت: رئیس‌جمهور باید از قدرت خود در چارچوب قانون اساسی و سایر قوانین استفاده کند و جزئیات کار وی به طور شفاف نشان داده شود تا مردم بتوانند کار وی را ارزیابی کنند.

 

وی افزود: با این حال، پارک گون-هه به طور کامل مداخله دوست خود "چوی سون سیل" را در امور کشور مخفی و هر کجا تردیدی به وجود آمد آن را رد کرد و حتی آن‌هایی را که تردیدهایی در این خصوص مطرح کردند، مورد انتقاد قرار داد.

 

بدنبال صدور حکم دادگاه قانون اساسی کره جنوبی به برکناری پارک گون-هه، انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور ظرف شصت روز آینده برگزار خواهد شد.