اخراج کارگران مهاجر از عربستان

 مخالفان دولت عربستان با تدابیر امنیتی شدید در تمامی مناطق عربستان روبه‌رو هستند و تا کنون دهها نفر از این مخالفان بازداشت شده‌اند و تعداد آنها رو به افزایش است.

بر اساس گزارش وبگاه «ارم‌نیوز» امارات، تفتیش‌های گسترده کارگران مهاجر در بازار‌ها و محله‌های شهرهای مختلف عربستان از جمله ریاض، جده و مکه در جریان است، این سه شهر پذیرای بیشترین تعداد خارجی‌ها در عربستان هستند، کسانی که تعداد آنها به سه هزار نفر و از تابعیت‌های مختلف می‌رسد.

دو نفر از مصری‌های مقیم عربستان که در یکی از بازارهای ریاض کار می‌کنند، گفته‌اند پنجشنبه هفته گذشته هنگام خروج از محل اقامتشان، گشتی‌های امنیتی آنها را متوقف کرده‌اند و از آنها خواسته‌اند مدارک شناسایی خود را ارائه دهند و عده‌ای لباس‌شخصی نیز در محل کارشان نیز همین موضوع را از آنها خواسته‌اند.

این دو در ادامه اعلام کردند، تدابیر امنیتی در مناطقی که خارجی‌ها در آن فعالیت دارند، بی‌سابقه است و لباس‌شخص‌های مربوط به شهرداری ریاض در این عملیات شرکت‌ دارند و به صورت بسیار دقیق گذرنامه‌ها و اقامت‌ها را بررسی می‌کنند.

شهرداری ریاض جمعه (دیروز) اعلام کرد 10 تن از کارگران خارجی را اخراج کرده و تعدادی خودرو، موتورسیکلت و غیره را ضبط کرده است.

پس از اینکه چند کارگر خارجی در شهر جده تلاش کردند با موتورسیکلت یک نیروی امنیتی را زیر بگیرند، مقامات امنیتی عربستان طی روزهای گذشته مورد انتقادات گسترده‌ای قرار گرفته‌اند؛ این مامور امنیتی تلاش کرده بود جلوی عبور موتورسیکلت‌های این کارگران از یکی از مسیرها را بگیرد زیرا به گفته او، رانندگی بی‌ملاحظه‌ آنها سلامت شهروندان را تهدید می‌کرده است.

علیرغم اینکه پلیس 7 نفری که در این حادثه دست داشتند بازداشت کرد اما هزاران عربستانی سیلی از انتقادات را متوجه مقامات این کشور کرده‌اند.

عربستان سعودی در سال 2013 دست به اخراج دسته‌جمعی دهها هزار کارگر مهاجر زد و این روند در سال گذشته نیز تشدید شده است.