کنسولگری و سفارت هلند در ترکیه در محاصره پلیس

در ادامه تنش میان هلند و ترکیه، نیروهای پلیس ترکیه ساختمان کنسولگری و سفارت هلند در استانبول و آنکارا را محاصره کرده و به هیچ کس اجازه ورود و خروج نمی‌دهند.

 

براساس گزارش ترکیش مینوت، نیروهای پلیس ترکیه دربهای ورودی ساختمانهای کنسولگری و سفارت هلند را بسته‌اند.

وزارت خارجه ترکیه در این ارتباط گفته است که دسترسی به کنسولگری و سفارت هلند به دلایل امنیتی مسدود شده و فعلا میسر نیست.

همزمان گزارشها حاکی از این است که عده‌ای از شهروندان ترکیه در اعتراض به اقدامات هلند در مقابل کنسولگری این کشور در استانبول تجمع اعتراضی برپا کرده‌اند.

همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد که حدود 1000 نفر از شهروندان ترک تبار هلند نیز در مقابل کنسولگری این کشور در بندر روتردام هلند تجمع کرده تا اعتراض خود را نسبت به اقدامات هلند اعلام کنند. معترضان با در دست داشتن پرچمهای ترکیه از رئیس جمهوری کشورشان نیز حمایت کردند.

گفته میشود که فاطمه کایا وزیر خانواده ترکیه نیز که قصد داشته به صورت زمینی از آلمان به هلند برود در خودروی خود در نزدیکی کنسولگری ترکیه در روتردام متوقف شده و پلیس هلند به وی اجازه ورود به ساختمان کنسولگری را نمی‌دهد و قصد دارد وی را به ترکیه یا آلمان بازگرداند.

وی از داخل ماشین و در حساب توئیتری خود نوشت: در 30 متری ساختمان کنسلوگری ما را متوقف کرده‌اند و اجازه نمیدهند وارد ساختمان کنسولگری شویم. دولت هلند با این اقدام حقوق بین‌المللی، کنوانسیونهای دیپلماتیک و حقوق بشری را نقض کرده است.

این مقام ترکیه‌ای که در آلمان به سر می‌برد، از مسیر زمینی راهی هلند شده بود تا در تجمعی که قرار است در حمایت از اصلاح قانون اساسی ترکیه در روتردام برگزار شود، سخنرانی کند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که نیروهای امنیتی هلند در مقابل کنسولگری ترکیه در شهر روتردام حضور سنگینی دارند و از سخنرانی وزیر ترکیه در تجمع معترضان جلوگیری کرده‌اند. 

لحظاتی پیش شبکه راشا تودی گزارش داد که پلیس هلند فاطمه کایا را بازداشت کرده تا وی را به آلمان بازگرداند.

براساس گزارشها، پلیس هلند، فاطمه کایا را از خودروی خود پیاده و سوار خودروی دیگر کرده و درحال انتقال وی به مرز آلمان هستند.

شبکه تی آر تی همچنین گزارش داد که بعد از انتقال وزیر ترکیه از مقابل کنسولگری، نیروهای امنیتی هلند با استفاده از ماشینهای آب پاش تلاش کردند معترضان را متفرق کنند. پلیس هلند با معترضان ترک درگیر و تعدادی از آنها را بازداشت کرد.

شبکه خبر ترکیه نیز با انتشار ویدئویی اعلام کرد که پلیس هلند به خبرنگار این شبکه در شهر روتردام حمله کرده و او را مورد ضرب و شتم قرار داده است. این اتفاق زمانی افتاده است که خبرنگار ترکیه در حال ارسال گزارش به صورت مستقیم بوده است.

وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه تی آر تی گفت که هلند با جلوگیری از عبور وزیر امور خانواده ترکیه از این کشور قوانین دیپلماتیک را نقض کرده است.

صبح روز شنبه دولت هلند به هواپیمای حامل مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اجازه فرود در خاک کشورش را نداد که با واکنش شدید رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مواجه شد. وی رفتار مقامات هلند را به نازیها تشبیه کرد.

 وزارت خارجه ترکیه نیز رفتار هلند را «خصومت‌آمیز» توصیف کرده و آن را در تاریخ 405 ساله روابط دو کشور بی‌سابقه خوانده است. ترکیه از سفیر هلند خواسته که «برای مدتی» به آنکارا بازنگردد.

ترکیه هفته آینده شاهد برگزاری همه پرسی قانون اساسی پیشنهادی اردوغان است. اقدامی که با مخالفت کشورهای اروپایی همراه شده است.

کشورهای اروپایی اصلاحات قانون اساسی ترکیه را گامی در جهت تثبیت قدرت اردوغان تا نیمه دهه آینده میلادی می‌دانند و آن را اقدامی غیردموکراتیک خوانده‌اند.

اردوغان در تلاش است تا با جلب حمایت مردمی، نظام سیاسی این کشور را از نظام پارلمانی به نظام ریاستی تبدیل کند. 

پیش از این، آلمان هم از سفر وزیر دادگستری ترکیه برای شرکت در یک تجمع تبلیغاتی جلوگیری کرده بود. شهر زوریخ سوئیس هم تمام تبلیغات و پلاکاردهای تبلیغی که در حمایت از این اصلاحات در این شهر نصب شده بود، جمع‌آوری کرده است.

رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر آلمانی‌ها را هم به تکرار رفتارهای نازی‌ها متهم کرده بود. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان این اظهارات را غیرقابل تحمل خوانده و از آنکارا خواسته بود از این رفتار دست بردارد.

دولت ترکیه در دو سال گذشته با مقامات شمار زیادی از کشورها از جمله روسیه، ایران، آلمان، هلند، آمریکا، قبرس، یونان، عراق و سوریه تنش لفظی داشته است. این در حالی است که حزب عدالت و توسعه زمانی با شعار «تنش صفر» با همسایگان روی کار آمد.