آتش، پاسخ تلاش علیه ائتلاف سوریه، ایران و حزب الله

 عملیات ردگیری جنگنده های اسرائیلی توسط موشک‌های سوری، حامل پیام‌هایی با این مضمون هستند که تلاش‌های اسرائیل برای بهره برداری از روابط خوب خود با مسکو در راستای محدود کردن ائتلاف دمشق با حزب الله و ایران، با زبان آتش پاسخ داده می‌شود.پیام دیگر این عملیات این است که زبان آتش معادله جدیدی را بر فراز خاک سوریه به وجود می آورد.

این در حالی است که ساعت های نخست بامداد روز گذشته شاهد تحول قابل توجه در روند تحولات جنگ در سوریه بودیم به این ترتیب که در پی تجاوز جنگنده های اسرائیلی به حریم هوایی سوریه و حمله به برخی مواضع نظامی در حومه شرقی حمص، پدافند هوایی سوریه این جنگنده ها را هدف قرار دادند.

دو نکته مهم پاسخ روشن سوریه به تجاوز اسرائیل

این تجاوز اسرائیل که بنابر منابع آگاه، در جریان آن مواضع نظامی در اطراف فرودگاه نظامی «T4» در نزدیکی شهر تدمر هدف قرار گرفت، به دو دلیل تحولی در روند تجاوزات اسرائیل به شمار می آید:

نخست: ماهیت مواضع مورد حمله اسرائیل در سوریه و اینکه این مواضع از یک سو در عمق خاک این کشور قرار دارد و یکی از مهم ترین نقاط فعال نبرد در آن به شمار  می آید و از سوی دیگر تعدادی از نیروها و جنگنده های روس در آن مستقر هستند.

دوم: پاسخ روشن سوریه به حملات اسرائیل با استفاده از موشک های «اس 200» که اخیرا با کمک روسیه اصلاح و بازسازی شدند و اینکه این پاسخ اندکی پس از سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو صورت گرفت.

در این خصوص باید در نظر داشت که نتانیاهو در سفر به مسکو نتوانست در خصوص نقش حزب الله و ایران در سوریه از روسیه تضمین هایی دریافت کند تا جایی که پس از این سفر گفت: چیزهایی را که باید می شنیدم، شنیدم.

روابط پرفراز و نشیب روسیه و اسرائیل

نکته قابل توجه اینکه این سفر «ناکام» و حملات هوایی اسرائیل که در آن مواضعی هدف قرار گرفت که روسیه در آن نفوذ زیادی دارد، نشان می دهد، این اقدام اسرائیل و پاسخ مستقیم سوریه به آن را نباید به دور از فراز و نشیب روابط مسکو و تل آویو ارزیابی کرد.

در این خصوص می توان به بیانیه وزارت خارجه روسیه مربوط به فراخواندن غاری کورین سفیر اسرائیل در مسکو به منظور بحث و بررسی حوادث اخیر در سوریه استناد کرد.

به هر حال پاسخ پدافند هوایی سوریه به حملات جنگنده های اسرائیلی که به عمق خاک فلسطین اشغالی رسید، موجب به صدا در آمدن آژیر خطر در چند شهرک اسرائیلی در منطقه غور اردن و ایجاد نوعی ترس و حشت شد و چند دقیقه پس از صدای آژیر، صدای انفجار در چند منطقه فلسطینی شنیده شد.

در این میان وزارت خارجه سوریه، دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت را به محکومیت این تجاوز آشکار اسرائیل که نقض قانون بین الملل و منشور سازمان ملل به شمار می آید، فراخواند.