رئیس‌جمهور جدید آلمان به اردوغان هشدار داد

به نقل از رویترز، فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور جدید آلمان، در نخستین نطق خود در این سمت به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، هشدار داد.

 

وی به اردوغان هشدار داد با این روش ممکن است همه چیزهایی را که ترکیه در سال‌های اخیر به دست آورده است از بین ببرد و به مناسبات آنکارا با شرکایش لطمه بزند. 

 

رئیس جمهور جدید آلمان روز چهارشنبه در نطق افتتاحیه خود در سمت ریاست جمهوری آلمان که عمدتا نقشی تشریفاتی است گفت: «ما از این نگرانیم که ترکیه هر چیزی را که طی سال‌ها و دهه‌ها ساخته است ویران کند.»

 

اشتاین‌مایر گفت: «رئیس جمهور اردوغان، شما هر چیزی را که خود با کمک دیگران ساخته‌اید به خطر انداخته اید.» 

 

وی افزود از «نشانه های جدی» کاهش تنش استقبال خواهد کرد. 

 

رئیس جمهور آلمان خطاب به اردوغان گفت: «قیاس های غیرقابل بیان با نازی ها را متوقف کنید. مناسبات خود را با کسانی که خواهان مشارکت با ترکیه هستند قطع نکنید. به حاکمیت قانون و آزادی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران احترام بگذارید و دنیز یوجیل را آزاد کنید.»

 

ترکیه که از متحدان آلمان در ناتوست، بارها این کشور را به استفاده از روش‌های نازی‌ها برای جلوگیری از حضور وزیران ترکیه‌ای در تجمعات تبلیغاتی همه‌پرسی تغییر قانون اساسی متهم کرده است. ترکیه همچنین با بازداشت یک روزنامه نگار آلمانی-ترکیه ای به نام «دنیز یوجیل» برلین را خشمگین کرده است. 

 

آنکارا بر سر برنامه‌های تبلیغاتی وزیران ترکیه در میان مهاجران این کشور در کشورهای اروپایی در ارتباط با همه‌پرسی تغییر قانون اساسی، با آلمان و برخی کشورهای دیگر اروپایی درگیر تنش شده است.