انگیزه‌های کره‌شمالی از آزمایش موشکی جدید

آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: کره شمالی به ندرت فرصتی را برای انجام دادن آزمایش های موشکی ممنوع شده خود همزمان با رویدادهای مهم در جهان از دست می دهد و همچنان از گفتگو درباره برنامه هسته‌ای‌اش خودداری می کند.

 

کره شمالی روز چهارشنبه یعنی یک روز پیش از نخستین نشست دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ روسای جمهور آمریکا و چین، موشکی را آزمایش کرد.

 

آیا کره شمالی واقعا می خواهد نشست ترامپ و شی جین‌پینگ را تحت الشعاع قرار دهد؟ یا اینکه این آزمایش موشکی فقط بخشی از برنامه های توسعه موشکی گسترده‌تر کره شمالی است؟

 

چه چیزی باید درمورد آزمایش موشکی اخیر کره شمالی بدانیم:

 

«اهداف دوگانه ؟»
یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا گفت کره شمالی یک فروند موشک اسکاد که برد آن افزایش داده شده بود را شلیک کرد اما این موشک دچار مشکل شد و در دریا فرود آمد. 

 

ارزیابی های اولیه آمریکا و کره جنوبی نشان داده بود این موشک از نوع پیشرفته تر موشک «کی ان 15» با سوخت جامد بوده است که نخستین بار ماه فوریه آزمایش شد و کره شمالی آن را موفقیت آمیز توصیف کرد.

 

کو یو هوآن (Koh Yu-hwan) استاد دانشگاه دونگ گوک سئول، پایتخت کره جنوبی گفت ممکن است کره شمالی قصد داشته باشد در آستانه نشست ترامپ و شی جین‌پینگ، توجه ها را به توانمندی های خود جلب و درعین حال توسعه تسلیحاتی خود را براساس برنامه ریزی های خود دنبال کند.

 

این در حالی است که کره شمالی استفاده از رویدادهای بین المللی بزرگ را برای جلب توجه و دریافت امتیاز و کمک تکذیب می کند. کره شمالی طی سال های اخیر زمانی که آزمایش های هسته‌ای و موشکی انجام داده، به تهدیدهای نظامی روزافزون آمریکا اشاره کرده است. از سوی دیگر مذاکرات خلع سلاح منطقه ای که می تواند به کره شمالی در تامین نیازهای خود کمک کند،‌ سالهاست با بن بست روبرو است.

 

کیم دونگ یوب (Kim Dong-yub) تحلیلگر موسسه مطالعات خاور دور سئول گفت پیشرفت در زمینه فناوری موشکی و تسلیحاتی برای کره شمالی اولویت اصلی است و ملاحظات سیاسی و دیپلماتیک در مرحله دوم قرار دارد.

 

«اقدامات تحریک آمیز گذشته»
کره شمالی همزمان با رویدادهای سیاسی مهم در کره جنوبی و آمریکا و همچنین پیش از مذاکرات منطقه و در خلال آن، آزمایش های موشکی و هسته ای انجام داده است.

 

کره شمالی سال 2009 چند هفته پس از آنکه باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا قدرت را به دست گرفت، یک فروند موشک دور برد شلیک کرد. منتقدان در آن زمان گفتند این آزمایش موشکی پوششی برای آزمایش فناوری موشکی دور برد بوده است. چند روز پیش از مراسم تحلیف پارک گئون های، رئیس جمهور وقت کره جنوبی در سال 2013، کره شمالی سومین آزمایش هسته ای خود را انجام داد، اقدامی که به تیتر اصلی رسانه ها تبدیل شد و تشدید تحریم های سازمان ملل متحد را نیز علیه پیونگ یانگ درپی داشت.

 

کره شمالی زمانی که کره جنوبی سال 2010 میزبان نشست سران کشورهای عضو گروه 20 بود و همچنین همزمان با سفر مقامات بلندپایه آمریکا به منطقه چند موشک شلیک کرد.

 

رالف کاسا از تحلیلگران موسسه مطالعات بین المللی و راهبردی گفت اقدامات تحریک آمیز کره شمالی همزمان با این رویدادهای مهم در گذشته قابل درک بود اما آزمایش موشکی جدید این کشور قابل درک نیست زیرا اختلاف آمریکا و چین به سود کره شمالی است.

 

«اهداف کره شمالی»
کره شمالی ممکن است قصد داشته باشد پیامی برای واشنگتن و پکن ارسال کند مبنی بر اینکه پیونگ یانگ نمی خواهد موضوع مذاکرات باشد. همچنین ممکن است کره شمالی با آزمایش موشکی اخیر خود قصد داشته است نشان دهد تسلیم فشارهای دولت ترامپ نخواهد شد.

 

اگر این آزمایش موشکی کره شمالی هیچگونه مفهوم سیاسی یا دیپلماتیک نداشته باشد، فقط می تواند بخشی از هدف بزرگتر این کشور در ایجاد یک زرادخانه هسته ای و موشکی باشد. این آزمایش موشکی همچنین همزمان با تمرین های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی انجام شد که کره شمالی همواره با آزمایش های موشکی خود به آن واکنش نشان می دهد.

 

کو یو هوآن تصریح کرد: «کره شمالی تا زمانی که برنامه های هسته ای و موشکی این کشور به مرحله ای نرسیده باشد که احساس کند می توان از آن به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر آمریکا استفاده کرد، تمایل واقعی به مذاکرات نشان نخواهد داد.»

 

کیم دونگ یوب نیز گفت این احتمال وجود دارد که کره شمالی در تلاش برای دستیابی به موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای که بتواند خاک آمریکا را هدف قرار دهد، طی چند ماه آینده نیز آزمایش های موشکی خود را ادامه دهد.