یمن تا 10 سال آینده یک قدرت‌ برتر موشکی می‌شود

«عبدالملک عیسی»، فرمانده نظامی یمنی در صنعا اظهار داشت: برنامه ارتش و کمیته های انقلابی یمن برای ارتقای قدرت موشکی این کشور از حیث قدرت تخریبی و بُرد آن جزء اسرار نظامی است که برای عربستان،آمریکا، کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی هنوز در هاله ای از ابهام است، با این وجود رسانه های منطقه و دنیا بخش اصلی از مساله یمن را به این قضیه اختصاص می دهند.

عیسی گفت: اطلاعات موجود درباره برنامه ساخت موشک ها در یمن اندک و پراکنده است و تنها به آنچه که از طریق دایره اطلاع رسانی جنگ در یمن منتشر می شود محدود است تا عامل پیشگیری و حفاظت از تاسیسات نظامی صنعت دفاعی محسوب شود که در مراحل ابتدایی کار خود قرار داد.

این فرمانده نظامی یمن تاکید کرد: سلاح موشکی  تنها قدرت بازدارندگی اصلی ارتش و کمیته های مردمی در سطح راهبردی است که شدیدترین ضربه ها را به دشمن متجاوز و مزدوران آن وارد کرده است.

عیسی اولین موشک یمنی ها را «برکان 1 » خواند و گفت: برکان ا موشک بالستیک از نوع اسکاد و ارتقا یاقته است که  برد آن بیش از هشتصد کیلومتر و طول آن 12 و نیم متر است

وی افزود: قطر این موشک 88 سانتی متر و وزن کلاهک جنگی آن حدود نیم تن است و قدرت تخریبی آن متوسط و وزن موشک هشت تن است که برای بمباران پایگاه های نظامی دشمن استفاده شده است.

فرمانده نظامی یمن دومین نوع موشک بومی یمن را «برکان 2 » خواند و گفت: این موشک هم از نوع موشک های بالستیک راهبردی دوربرد و از نوع ارتقا یافته موشک برکان 1 است که یک هزار کیلومتر برد دارد.

عیسی سومین نوع موشک یمنی ها را «توشکا» خواند و گفت: این موشک روسی الاصل بالستیک هم 185 کیلومتر برد و 2 تن وزن دارد.

فرمانده یمنی موشک «قاهر 1 » را چهارمین نوع موشک یمنی ها خواند و گفت این موشک هم روسی الاصل و از نوع سام 2 زمین به هواست که از سوی یمنی ها ارتقا یافته و به موشک بالستیک زمین به زمین مبدل شده است.

عیسی گفت: این موشک طی 2 مرحله و با سوخت جامد و مایع کار می کند و برد آن هم 250 کیلومتر و وزن آن 2 تن و کلاهک جنگی آن نیز 200 کیلوگرم وزن دارد.

فرمانده یمنی موشک «قاهر 2 » را پنجمین نوع موشک یمنی ها خواند و گفت: این موشک نوع توسعه یافته موشک قاهر 1 است که از دفت بالایی در اصابت به هدف برخوردار است و برد آن به 400 کیلومتر می رسد و وزن کلاهک جنگی آن هم 350 کیلوگرم است.

وی افزود: این موشک آزمایش های متعددی را پشت سر گذاشته تا به این سطح از کاربرد خود رسیده است.

عیسی موشک «النجم الثاقب 1 » را نیز موشک بومی ساخت داخل یمن خواند و گفت برد این موشک به 45 کیلومتر می رسد که مجهز به کلاهک انفجاری به وزن 50 کیلوگرم حاوی مواد منفجره شدید است.

فرمانده یمنی موشک «النجم الثاقب 2 » نیز دومین موشک بومی یمنی هاست که برد آن به 75 کیلومتر می شود و مجهز به کلاهک انفجاری با وزن 75 کیلوگرم حامی مواد منفجره شدید است.

عیسی گفت: مهم ترین اهداف نظامی سعودی ها در جیزان که هدف موشک های النجم الثاقب یمن قرار گرفته شامل العمود، الإم بی سی، جبل الدود، جبل الدخان، الرمیح، برج و مرکز الردیف، پادگان قوزع و  پادگان العین الحارة است که پادگان بزرگی است و اهمیت نظامی فوق العاده ای در منطقه جیزان دارد و این علاوه بر پایگاه هایی نظامی در عسیر و نجران است که هدف این نوع موشک ها قرار گرفته شد.

فرمانده یمنی گفت: سامانه موشکی «الصرخه» نیز نوع سوم موشک های بومی و دست ساز یمنی هاست که وزن کلاهک آن 15 تا 35 کیلوگرم است و برد آن بین 17 کیلومتر تا 25 کیلومتر است.

عیسی سامانه «زلزال 1» را نیز از دیگر موشک های بومی یمن توصیف کرد که سه کیلومتر برد داشته و شدید الانفجار است.

وی افزود: «زلزال 2 » نیز از جمله موشک های بومی یمن است که 16 کیلومتر برد داشته و وزن کلاهک جنگی آن 350 کیلوگرم است.

فرمانده یمنی گفت: موشک زلزال 2 از نسل موشک های مدرن و تاکتیکی پیشرفته ای است که با فناوری های قدیمی صنعت موشکی متفاوت است.

عیسی موشک «زلزال 3 » را نیز با طول 6 متر و برد 65 کیلومتر توصیف کرد و گفت: وزن کلاهک جنگی آن 500 کیلوگرم است.

فرمانده یمنی گفت: سامانه موشکی «عاصف 1 » نیز سامانه جدید موشکی یمنی هاست که برد کوتاهی دارد و در حملات نظامی به سوی اهداف نظامی سعودی در نجران بکارگرفته می شود.

وی افزود: موشک صمود هم یک موشک یمنی بومی است که برد آن به 38 کیلومتر می شود و وزن کلاهک جنگی آن 300 کیلوگرم است و وزن کلی آن به یک هزار کیلوگرم می رسد.

فرمانده یمنی گفت: امروز ملت یمن در سایه تجاوز و محاصره از سوی دشمنان در حال ارتقای صنعت موشکی خویش است تا با بزرگان این صنعت رقابت کند.

عیسی تاکید کرد: یمن در سایه برخورداری از رهبری شجاع، دانا و وفادار به میهن آینده درخشانی را پیش رو دارد و اگر روند ارتقای صنعت موشکی یمن به همین روال پیش رود تا 10 سال دیگر یمن به یکی از قدرت های موشکی برتر در سطح منطقه مبدل می شود.