سیاست های پنهان آمریکا در قبال ایران، روسیه و داعش

به نظر می‌رسد آمریکا امروز برای افشای نقشه‌ای که برای آینده منطقه کشیده، آماده می‌شود علیرغم اینکه اشاره به این رویکرد پیشتر و در خلال صحبت از موضوع سوریه به ویژه حمله به فرودگاه «شعیرات» انجام شده بود.

اما چه چیز جدیدی در این طرح (آمریکا) هنوز وجود دارد؟ وبگاه «النشره» لبنان در گزارشی در این باره نوشت مطئنا افشای رویکرد آمریکا در رسانه‌ها همزمان با سفر «جیمز متیس» وزیر دفاع‌ آمریکا به منطقه تصادفی نیست، شخص اول نظامی آمریکا آمده تا درباره آنچه با این کشورها آماده شده، صحبت کند و احتمالا در بخش اجرایی طرح مشارکت وجود داشته باشد.

این عملی شدن طرح در 4 مرحله است: نابودی گروهک داعش در داخل اراضی سوریه، کار در راستای ایجاد ثبات از طریق توافق‌های آتش‌بس میان داعش و معارضان، مرحله سوم احتمالا تلاش برای کناره‌گیری بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه است و مرحله آخر که پس از مرحله انتقالی است در راستای تنظیم زندگی عمومی خواهد بود.

در همین راستا وبگاه «النشره» به نقل از منابع آگاه نوشت رویکرد آمریکا در منطقه از سال 2003 یعنی سال سقوط صدام  تغییر نکرده اما در موضوع سوریه، روسیه حضور دارد و آمریکا دوست ندارد برخوردی با او داشته باشد بلکه تلاش می‌کند با وعده‌هایی که می‌توان آن را رشوه نامید، کنترل آن را در دست بگیرد و دعوت «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس از موسکو برای پیوستن به ائتلاف بین‌المللی مقابله با تروریسم از این دست است.

آمریکا هیچ موضوع جدیدی در این طرح ارائه نداده و از ابتدا سعی در تجزیه کشورهای منطقه به مناطق نفوذ مذهبی و فرقه‌ای بر خرابه‌های گروهک داعش داشته است تا آنها را در مرحله بعد به دولت‌های فدرالی و منطقه‌ای تبدیل کند. تنها تفاوت میان دولت قبلی به ریاست «باراک اوباما» و دولت کنونی آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» این است که اولی ترجیح می‌داد در خفا عمل کند و تمایلی به اعزام مستقیم نیرو و دخالت مستقیم نظامی نداشت.

در ادامه این گزارش آمده است : در موضوع ایجاد منطقه امن در سوریه نیز اوباما قصد تعویق آن را داشت اما ترامپ برای عملی شدن آن اعلام آمادگی کرده است؛ رشوه به روسیه کار در این راستا نیز هست؛ منابع آگاه اعلام کرده‌اند طرح آمریکا فقط در راستای تلاش برای جلوگیری از نفوذ ایران در سطح منطقه به ویژه یمن، سوریه و عراق از طریق بهره‌گیری از اختلافات تهران با کشورهای عربی منطقه نخواهد بود ، بلکه در راستای تضعیف اسد از طریق دور کردن متحدان او در درجه اول نیز خواهد بود اما (تحقق) این امر درباره روسیه اجرایی نخواهد شد و باید بر نفوذ آن اعمال کنترل شود؛ احتمال می‌رود پیامی قوی به ایران بدون رسیدن به مرحله برخورد مستقیم فرستاده شود.

بر اساس اعلام این منابع، مسکو حلقه قوی پاسخگویی به این طرح است که در اصل وارد جنگ سوریه شد تا جلوی این طرح را بگیرد و از طرفی نمی‌تواند قبول کند که تحت چتر آمریکا باشد پس از آنکه خود را در چارچوب ناظم کل قرار داده است. در نهایت اینکه طرح آمریکا نشان می‌دهد این کشور همچنان به نظام جهان به عنوان یک نظام تک‌قطبی می‌نگرد و تسلیم این نمی‌شود که قطب‌های دیگری نیز وجود دارد که باید با آنها با هوشیاری تعامل داشت.