سیاست‌های خاورمیانه‌ای ترامپ رو شد

  سایت خبری – تحلیلی المانیتور در تازه‌ترین گزارش خود به نقل از یک مقام آگاه در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی می‌نویسد: در چند روز اخیر چند مقام دولت ترامپ با مقام‌های اسراییلی تماس گرفته‌اند و در مورد طرح احتمالی امریکا برای حل مناقشه صلح خاورمیانه با آنها رایزنی کرده‌اند. درحال حاضرکادر مشاوران دونالد ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای نخستین سفر رییس‌جمهور تازه نفس امریکا به اسراییل در ٢٢ ماه مه هستند. درحالی که گفته می‌شود تماس‌های برقرار شده اخیر میان واشنگتن- تل‌آویو با توجه به سفری که در پیش رو است طبیعی است اما برخی منابع اسراییلی نظر دیگری دارند. المانیتور در ادامه گزارش خود می‌نویسد: در این تماس‌ها، مقام‌های امریکایی به همتاهای اسراییلی خود تاکید کرده‌اند که هنوز تیم خاورمیانه‌ای ترامپ هیچ تصمیمی درباره سیاست‌های کلان دولت جدید درباره این منطقه و به خصوص مناقشه صلح نگرفته است و هنوز معاونان وزیر خارجه در امور خاورمیانه نیز منصوب نشده‌اند. با اینهمه گفته می‌شود که تیم خاورمیانه‌ای ترامپ درحال بررسی احتمال طرحی دو مرحله‌ای برای حل و فصل مساله صلح خاورمیانه و همچنین گفت‌وگوهای داخلی میان بازیگران این منطقه هستند.

 یک منبع اسراییلی در این خصوص می‌گوید: مقام‌های امریکایی که در دولت جدید تازه به روی کار آمده‌اند در هر گفت‌وگویی که با ما دارند تاکید می‌کنند که در هر شرایطی امنیت و منافع اسراییل مهم‌ترین چیز در سیاستگذاری‌های دولت جدید خواهد بود و توجه واشنگتن به تامین منافع و امنیت تل‌آویو به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد. با اینهمه آنچه که مقام‌های ارشد وزارت خارجه اسراییل را نگران کرده است درخواست مقام‌های امریکایی از همتاهای خود در تل‌آویو برای اعلام نظر درخصوص طرح صلح مصوب سال ٢٠٠٢ است. مقام‌های اسراییلی می‌گویند که این درخواست نشان می‌دهد دولت ترامپ و تیم خاورمیانه‌ای وی تحت تاثیر طرح اعراب برای برقراری صلح در خاورمیانه و چهره‌هایی مانند عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهور مصر، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین قرار گرفته‌اند. این سه مقام بارها متذکر شده‌اند که طرح صلح عربی تنها بستر محتمل برای پیشرفت گفت‌وگوهای منطقه‌ای در مساله فلسطین است. یک مقام آگاه در دولت ترامپ که در تیم خاورمیانه‌ای وی جا دارد به شرط عدم افشای نام خود در این باره به المانیتور می‌گوید: دولت ترامپ سه اولویت در منطقه خاورمیانه دارد: شکست دادن داعش، رسیدن به توافقی برای برقراری آتش‌بس در سوریه که در نتیجه آن بشار اسد از قدرت کنار زده شود و همچنین طرح صلحی که در سایه آن اسراییل و فلسطین به توافق بی‌سابقه برسند. دولت ترامپ به دنبال همکاری با مصر، اردن و عربستان سعودی در هر سه این حوزه‌ها است.

این مقام امریکایی در بخش‌های دیگری از سخنان خود تاکید می‌کند که ایجاد ارتباط میان منافع ترامپ در حل و فصل مساله فلسطین با دیگر پرونده‌های خاورمیانه‌ای مانند مبارزه با داعش اشتباه است. این سه اولویت در حقیقت سه مساله‌ای هستند که با هم فاصله بسیار زیاد دارند. ترامپ تمایل بسیار زیادی دارد که آنچه را که هیچ کدام از روسای جمهور سابق امریکا نتوانستند حل و فصل کنند، در دولت خود به سرانجام برساند. تمایل وی برای حل و فصل مناقشه خاورمیانه بدون توجه به طمع وی برای حل سایر مشکلات منطقه‌ای در دوره‌اش بسیار حایز اهمیت است.

مشاور ترامپ در امور خاورمیانه در ادامه گفت‌وگوهایش با المانیتور در این باره می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های ترامپ تمایل یا عدم تمایل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر (رژیم) اسراییل و همچنین توانایی و اراده سیاسی او برای پیشرفت در مذاکرات صلح و همچنین ضعف سیاسی محمود عباس است. با وجود این نگرانی‌ها ترامپ قصد دارد این مساله را با اصلی‌ترین رهبران کشورهای عربی در میان بگذارد و همچنین به دنبال اعزام مجدد «جیسون گرینبلات»، نماینده خود در امور خاورمیانه به منطقه در آینده‌ای نزدیک است. از نظر دونالد ترامپ طرح صلح اعراب در حقیقت می‌تواند موتور محرکی برای پیشرفت در کار باشد. البته شخص ترامپ تاکنون و در ملاعام از این طرح استقبال نکرده یا از آن به عنوان شالوده‌ای برای ادامه کار نام نبرده است اما اعتقاد دارد که ارزش این طرح در عادی‌سازی احتمالی رابطه اسراییل با کشورهای عربی خواهد بود. یک مقام تشکیلات خودگردان فلسطین که به محمود عباس نیز نزدیک است در این باره به المانیتور می‌گوید: محمود عباس در دیدار آتی خود با ترامپ که احتمالا چندهفته دیگر صورت خواهد گرفت تعبیر خود از طرح صلح خاورمیانه و نظرش درباره آن را بیان خواهد کرد.

وی در این دیدار سه مساله اساسی را که نباید فراموش شود تذکر خواهد داد: تعریف مرزها بر اساس ١٩٦٧ به‌‌گونه‌ای که تنها تغییرات بسیار جزئی در زمین‌ها داده شده باشد و در ازای هرزمین از دست رفته زمین برابری واگذار شود، شرق بیت‌المقدس باید به عنوان پایتخت فلسطین شناخته شود و همچنین مساله آوارگان باید به گونه منظم و در خوری حل و فصل شود. امریکایی‌ها اعتقاد دارند که محمود عباس مایل به حرکت در مسیر عادی‌سازی رابطه اسراییل- اعراب است. مشاور ترامپ در بخش‌های دیگری از سخنان خود به المانیتور روند چگونگی استفاده ترامپ از بدنه طرح صلح عربی برای پیشبرد مذاکرات منطقه‌ای را توضیح داده است.

بر اساس ایده اولیه‌ای که در ذهن تیم ترامپ است باید دو مسیر موازی تعریف شود که در یکی از آنها مذاکرات اسراییل – فلسطین بدون هیچ‌گونه دخالت امریکا در روند برقراری صلح پیش برود و در مسیر دوم نیز مذاکرات میان اسراییل، فلسطین، مصر، اردن، عربستان سعودی و مراکش صورت بگیرد تا بلافاصله روند عادی‌سازی رابطه اعراب با تل‌آویو کلید بخورد. منابع امریکایی می‌گویند که کاخ سفید و وزارت خارجه امریکا برای تعریف جزییات این طرح و تبیین آن به چندهفته زمان نیاز دارند. با اینهمه برخی مقام‌های وزارت خارجه اسراییل اعتقاد دارند که این نتانیاهو است که حرف آخر در این مورد را با ترامپ می‌زند و اینکه گفت‌وگوها و رایزنی‌ها در مورد طرح صلح عربی تنها پس‌زمینه‌ای برای ائتلاف عربی ضدداعش است.