"مادر همه بمب‌ها" یک داستان ساختگی بود؟

ارتش آمریکا روز 13 آوریل (24 فروردین) در بیانیه‌ای اعلام کرد یک بمب قدرتمند به نام GBU-43 را برای نخستین بار در ولایت ننگرهار افغانستان برای تخریب مواضع داعش مورد استفاده قرار داده است. آدام استامپ، سخنگوی پنتاگون، نیز تایید کرد این نخستین بار است که این بمب در یک عملیات رزمی استفاده می‌شود.

 

رسانه‌های غربی نیز با بازتاب گسترده این خبر عنوان کردند «جی‌بی‌یو- 43» که در ارتش آمریکا با نام «مادر همه بمب‌ها» شناخته می‌شود، با دستکم 10 تن وزن و 8164 کیلوگرم ماده منفجره، قدرتمندترین سلاح متعارفی است که تاکنون در جهان ساخته شده است. در ادامه، پنتاگون نیز اعلام کرد این بمب بزرگترین بمب غیراتمی موجود در زرادخانه ارتش آمریکاست که 14 سال پیش (سال 2002) با مشارکت کارشناسان وزارت دفاع و کمپانی‌های بزرگ تسلیحات‌سازی ساخته شد.

 

اما در حالیکه گفته می‌شد قدرت تخریب این بمب برابر با 11 تن "تی‌ان‌تی" است و شعاع انفجار آن نیز به 1،6 کیلومتر می‌رسد، خبرگزاری رویترز هفته گذشته تصاویری را از محل اصابت این بمب در ننگرهار افغانستان منتشر کرد که با آنچه تاکنون در رسانه‌های غربی و از زبان مقامات نظامی آمریکا درمورد قدرت انفجار این بمب گفته شده است، همخوانی ندارد.

 

به عنوان مثال، "رینک فرانکونا" تحلیلگر نیویورک‌تایمز پس از اعلام خبر استفاده ارتش آمریکا از این بمب در مقاله‌ای مدعی شد بزرگترین بمب غیراتمی آمریکا انفجاری ایجاد می‌کند که برای افرادی که در مناطق اطراف محل اصابت حضور دارند درست مانند یک بمب اتمی به نظر می‌رسد و هر آنچه در شعاع یک مایلی آن باشد را نابود می‌کند.

 

آیا
تصویری از "مادر همه بمب‌ها" در حال انتقال به بیرون از زرادخانه

 

اما بنابر گزارش رویترز، نیروهای ویژه افغان پس از ورود به یکی از تونل‌های سنگی گروه تروریستی داعش در شرق افغانستان متوجه شدند که بزرگترین بمب غیراتمی آمریکا هیچ آسیبی به آن وارد نکرده است. به گفته آنها، تنها شاخه‌های درختان نزدیک محل انفجار اندکی سوخته بودند؛ اما در فاصله کمی دورتر از محل انفجار، تمامی درختان سالم مانده‌اند و حتی برگ آنها نیز به روی زمین نریخته است! این در حالیست که پیشتر گفته می‌شد شعاع تخریب این بمب به بیش از یک مایل (1.6 کیلومتر) می‌رسد.