خانه تکانی ماکرون در الیزه

 وی از سال 2012 نماینده پارلمان فرانسه بوده است. به گزارش گاردین، ادوارد فیلیپ که پیش از این شهردار شهر بندری نورماندی بود برخاسته از حزب دست راستی «جمهوری‌خواه» است؛ حزبی که تا سال گذشته رهبری آن را نیکولا سارکوزی در دست داشت. فرانسوا فیون هم نامزد همین حزب بود که در دور اول رقابت‌های انتخاباتی حذف شد. گاردین می‌نویسد فیلیپ در رقابت‌های مقدماتی سال گذشته از آلن ژوپه – نامزد راست میانه- حمایت کرده بود. به گزارش یورونیوز، ماکرون، در اولین اقدام خود پس از تصدی این منصب، الکسی کوهلر، یکی از نزدیکان خود را به‌عنوان دبیرکل کاخ الیزه منصوب کرد. کوهلر 44 ساله، پیش‌تر و در زمان وزارت ماکرون، رئیس تیمش بود و در قسمت خزانه‌داری فعالیت می‌کرد. او مشاور مسائل اقتصادی و فارغ‌التحصیل مدرسه مدیریت اداری فرانسه ENA است. رئیس‌جمهوری جدید فرانسه در حکمی دیگر فیلیپ اتین را به سمت مشاور امور دیپلماتیک خود منصوب کرد. اتین 61 سال دارد و پیش‌تر سفیر فرانسه در آلمان بوده است. پاتریس استرزودا و اسماعیل امیلین هم به‌ترتیب به‌عنوان مدیر کابینه و مشاور ویژه رئیس‌جمهوری منصوب شدند. پاتریس استرزودا 64 سال دارد و مدیریت دفتر برنار کازنو، در زمان وزارت او در سمت وزیر کشور را در کارنامه دارد. او پس از آن استاندار «ایل دوفرانس» شد، اما اسماعیل امیلین 30 ساله و فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی یکی از چهره‌هایی بوده که استراتژی کارزار انتخاباتی آقای ماکرون را طراحی کرده و مدتی هم مسوول واحد ارتباطات وزارت اقتصاد امانوئل ماکرون بوده است.

 

دیدار برای آینده اروپا

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری جدید فرانسه روز دوشنبه در دیدار در شهر برلین بر سر تغییرات پیمان‌های اروپایی به توافق رسیدند. رهبران دو کشور توافق کردند تا به منظور تعمیق همگرایی اتحادیه اروپا و تسهیل زمینه لازم برای اجرای اصلاحات بلندپروازانه، نقشه راهی را تدوین کنند. به گزارش رویترز، این نخستین سفر رئیس‌جمهوری جدید فرانسه به شمار می‌رود. توافق رهبران آلمان و فرانسه از این لحاظ اهمیت زیادی دارد که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این بلوک سیاسی و اقتصادی را با چالش‌های جدیدی روبه‌رو کرده است. البته برخی سیاستمداران آلمانی نگران این هستند که برخی کشورهای اتحادیه اروپا با درخواست پاریس و برلین برای تعمیق همگرایی مقاومت کنند. مرکل در سخنانی تاکید کرد: «آلمان برای موفقیت به فرانسه نیاز دارد، اروپا تنها زمانی خوب خواهد بود که یک فرانسه قوی وجود داشته باشد. ما توافق کردیم که می‌خواهیم برای چشم‌اندازهای میان مدت اتحادیه اروپا، یک نقشه راه داشته باشیم.» به نظر می‌رسد مهم‌ترین نکته در دیدار روز گذشته مرکل و ماکرون، آمادگی دو طرف برای تغییر پیمان‌های اروپایی بوده است.

از سوی دیگر، ولفگانگ شویبله وزیر دارایی آلمان به شدت مخالف طرح و ایده ماکرون برای ایجاد پارلمان منطقه یورو و ایجاد یک وزارت دارایی برای کشورهای عضو یورو است. شویبله بر این باور است که چنین طرحی برای منطقه یورو غیرواقعی و نیازمند تغییرات سیاسی ساختاری در پیمان‌های اروپایی است. رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در این باره گفت: «در گذشته، مساله تغییر پیمان‌های اروپایی یک «تابوی فرانسوی» بود. دیگر این مساله مطرح نیست.» در همین رابطه اشپیگل می‌نویسد بعد از روی کار آمدن امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور جدید فرانسه، اختلافات در دولت ائتلافی آلمان بر سر سرعت و چگونگی پیشبرد اصلاحات مد نظر وی در اروپا بالا گرفته است.

این هفته‌نامه آلمانی می‌نویسد دیدار ماکرون (بعد از عهده‌داری رسمی ریاست‌جمهوری فرانسه) با صدر اعظم آلمان موجب اختلافاتی در ائتلاف دولت آلمان شده است. اشپیگل می‌نویسد سیاست‌های اصلاحی مد نظر ماکرون اختلافاتی را در ائتلاف بزرگ آلمان ایجاد کرده دال بر اینکه برلین قدرتمند اقتصادی تا چه حد باید در زمینه اصلاحات در اروپا با این همسایه بیمار اقتصادی خود (فرانسه) کنار بیاید؟ حزب سوسیال دموکرات آلمان نگران این مساله است که صدر اعظم آلمان در این راستا بر استراتژی انتظار تاکید کند. حزب سوسیال دموکرات که شریک مرکل در دولت ائتلافی است بر خلاف دموکرات مسیحی‌ها رویکرد انتظار را غلط ارزیابی کرده و خواستار دستیابی به نتایج سریع‌تر در این زمینه است. وولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان به اشپیگل گفت که اگر ما می‌خواهیم اروپا را قدرتمندتر کنیم باید هر کشوری ابتدا اطمینان حاصل کند که خود قدرتمند است. این مساله درباره کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه صادق است.