هشدار وزیر دفاع آمریکا به کره شمالی

 جیمز ماتیس،‌ وزیر دفاع آمریکا این اظهارات را در گفت‌وگو با خبرنگاران در پنتاگون چند روز بعد از آنکه کره شمالی به آزمایش یک موشک دوربرد پرداخت، ‌مطرح کرد.

ماتیس برخلاف اظهارات جنگ طلبانه مقام‌های ارشد آمریکایی در هفته‌های اخیر علیه کره شمالی و استقرار ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه تاکید کرد: بهترین گزینه برای حل مساله کره شمالی پیدا کردن یک راه‌حل بین‌المللی به منظور اعمال فشارهای موثر بر پیونگ یانگ است.

او اظهار کرد: همانطور که می‌دانید اگر این وضعیت منجر به یک راه‌حل نظامی شود نتایجش در ابعاد غیرقابل باور غم‌انگیز خواهد بود. بنابراین ما تلاش می‌کنیم تا با سازمان ملل و همچنین طرف‌های دیگر شامل چین، ژاپن و کره‌ جنوبی همکاری کرده و راهی برای خارج شدن از این وضعیت پیدا کنیم.

ماتیس عنوان کرد: موشکی که کره شمالی روز یکشنبه گذشته آزمایش کرد توانست تا ارتفاع زیادی بالا برود و احتمالا دانشمندان کره شمالی مسائل زیادی را از این آزمایش آموخته‌اند.

با این وجود ماتیس مشخص نکرد که آیا این موشک توانسته از فضای خارج جو ورود کنترل شده دوباره داشته باشد یا خیر.

رسانه‌های دولتی کره شمالی گزارش دادند که روز جمعه در شهر پیونگ یانگ هزاران تن از شهروندان در خیابان‌ها صف بستند تا از دانشمندان عامل این آزمایش موشکی استقبالی "قهرمانانه" به عمل آورند.