اقرار به خطاهای آمریکا در جنگ عراق

 "استفان هادلی"، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در زمان جرج بوش در گفتگو با روزنامه "تاگس شاو" آلمان درباره روابط بین آلمان و آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ گفت: ما در آینده خواهیم دید که چه می شود. عموما با نگاهی به گذشته روابط دو سوی آتلانتیک همواره صلح آمیز بوده است. ما در گذشته نیز همواره شاهد دوران های سخت در این روابط بوده ایم.

وی در ادامه با اشاره به برخی اختلاف نظرها بین آلمان و آمریکا در گذشته تصریح کرد که دوران های سخت همواره وجود داشته است و من فکر می کنم که ما بار دیگر در یکی از این دوران ها قرار گرفته ایم. پیش از این هرگز یک جنبش پوپولیستی موفق نشده است کاخ سفید را تسخیر کند. دولت ترامپ به زمان نیاز دارد تا روابط خود با آلمان و اروپا را جور کند. اما من خوش بین هستم. ما همچنین از این دوران سخت عبور می کنیم.

"استفان هادلی" با تاکید بر اینکه ترامپ مسلما خطاهای غیر ضروری انجام داده است در عین حال برخی انتقادها به وی را افراطی دانست.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد که دولت جدید آمریکا به زمان نیاز دارد. ترامپ یک سیاستمدار خارجی با تجربه نیست.

این مقام سابق آمریکا افزود: معمولا یک دولت به شش تا هشت ماه زمان نیاز دارد تا تثبیت شود. برای دولت ترامپ احتمالا زمان بیشتری تا یک سال نیاز هست.

هادلی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که ما باید به یاد داشته باشیم که ترامپ بدون هر گونه تجربه حکومتی رئیس جمهور آمریکا شده است. این یک پدیده جدید است. وی خیلی چیزها را تازه در مسئولیت خود یاد می گیرد و این به خطاهایی منجر می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که ترامپ در خاورمیانه و در سفر به عربستان بر انزوای ایران تاکید کرد و آیا این اقدام مناسبی در جهت صلح آمیز کردن منطقه است گفت: من اعتقاد ندارم که واقعا این هدف دولت ترامپ است. به نظر می رسد بیشتر اصلاح رویکرد اوباما در این راستا مطرح باشد.

وی رویکرد اوباما برای برقراری ارتباط با ایران و توافق هسته‌ای با این کشور بدون در نظر گرفتن نقش آن در منطقه را خطا دانسته و تاکید کرد که ترامپ حالا سعی می کند این روند را اصلاح کند. شما فراوش نکنید که توافق هسته‌ای با وجود اینکه ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود گفته بود آن را پاره می کند همچنان اجرایی است.

هادلی در پاسخ به این پرسش که آمریکا چه مسئولیتی در به وجود آمدن شرایط فعلی در خاورمیانه دارد گفت: ما مسئولیتی بزرگ در راستای عواقب غیر قابل پیش بینی جنگ عراق داریم. و ما همچنین برای خشونت بین مذاهب که در عراق شدت گرفته است مسئولیت داریم. ما نتوانستیم این وضعیت را کنترل کنیم واین به قیمت از دست رفتن جان بسیاری انسان ها بخصوص آمریکایی ها و عراقی ها منجر شد.