ترامپ برای کاهش تنش ها از عربستان در برابر قطر جانبداری کرد

سرمقاله نیویورک تایمز روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود به سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در منطقه اشاره کرد و نوشت که اظهار نظر ساده‌انگارانه و شتابزده ترامپ درباره منافع آمریکا بار دیگر منافع ملی آمریکا را در معرض خطر قرار داده است.

این گزارش سپس توضیح داد که ترامپ از تلاش‌های عربستان و چهار کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس برای منزوی کردن قطر و زورگویی به این کشورحمایت می‌کند و این در حالی است که قطر یک کشور کوچک در خلیج‌فارس است که شاید بتوان آن را مهم‌ترین پایگاه مرزی آمریکا در منطقه دانست.

بنا بر این گزارش، ترامپ به جای آنکه ایالات متحده را در نقش کاهش‌دهنده تنش قرار دهد، در یک مناقشه کوچک که بخشی از یک مناقشه بزرگ‌تر است، جانب یک طرف را گرفته است.

عربستان، امارات، مصر، بحرین و یمن به دلایلی تصمیم گرفتند که روابط با قطر را قطع کنند و اصولاً به واسطه رابطه نزدیک قطر با ایران بوده است.

نیویورک‌تایمز توضیح داد، گرچه ایران در بسیاری جهات، بازیگر بدی است اما منافع مشترکی با آمریکا دارد که از آن جمله می‌توان به مبارزه با داعش اشاره کرد.

روز چهارشنبه (دیروز) تکفیری‌های داعش، مسئولیت دو حمله تروریستی در تهران که یکی به مجلس و دیگری به حرم مطهر امام خمینی بود و دستکم 17 کشته برجای گذاشت را برعهده گرفت.

این گزارش توضیح داد، حتی اگر هدف ترامپ، منزوی کردن ایران باشد، همپیمان شدن با عربستان سعودی برای تنبیه قطر در واقع یک شیوه خودبراندازانه است. قطر محل پایگاه‌های فرماندهی مرکزی آمریکا و مرکز مهم اطلاعاتی است و پایگاه هوایی العدید است که بیش از 11 هزار نیروی آمریکایی و ائتلاف در آنجا مستقر هستند که هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه ترامپ در واقع به این مسائل فکر می‌کند و اهمیت می‌دهد، وجود ندارد.

طبق این گزارش، علیرغم آنکه دیگر مقامات آمریکایی اعلام کردند که در تلاش هستند که عربستان را آرام کنند زیرا قطر برای آمریکا اهمیت دارد، اما ترامپ در پیام توییتری عربستان را ترغیب کرد تا علیه قطر وارد عمل شود.

این مسئله صحت دارد که قطر همچون عربستان می‌تواند یک شریک دردسرساز باشد اما اعتراض عربستان درباره قطر و تروریسم یک نوع تزویر و ریا است. قطر برای مدتها به تأمین تسلیحات و بودجه گروههای افراطی در سوریه، لیبی و دیگر کشورهای عربی متهم بوده است اما به عربستان نیز چنین اتهاماتی وارد شده است که ترامپ این حقیقت را نادیده گرفته است.

طبق این گزارش، ترامپ یک نهضت مشترک با عربستان علیه ایران و قطر شکل داده است. مسیر عاقلانه‌تر، ایجاد توازن میان قطر و عربستان است که ترامپ چنین کاری را نمی‌کند.

این گزارش ادامه داد که قطر برای همکاری با ایران دلیل دارد، چراکه آن‌ها یک میدان بزرگ گاز طبیعی مشترک در خلیج‌فارس دارند.

نیویورک تایمز ادامه داد، قطر علیرغم آنکه کشور کوچکی است، بیش از ترامپ در دیپلماسی زبردست و ماهر است. ترامپ خسارات بزرگی را به منافع آمریکا وارد کرده است. حتی قرارداد 110 میلیارددلاری تسلیحاتی که ریاض به امضا درآورد یک نقشه خیالی از کار درآمد.

این گزارش در پایان نوشت، لایحه‌ای که فروش تسلیحات به آمریکا را ممنوع می‌کند، در حال ارائه به کنگره است و حداقل کاری که نمایندگان کنگره انجام می‌دهند، می‌بایست مانع از ارائه تسلیحات به عربستان شوند که غیرنظامیان یمن را می‌کشد و حتی راه‌حل بهتر این است که این بسته فروش تسلیحات را تا زمانیکه عربستان در خصوص یمن وارد مذاکره شود و اختلافاتش با قطر را رفع کند، به حالت معلق نگه دارند.