بازداشت گسترده هواداران اشغال وال استریت

بیشتر از ۳۰۰ نفر در درگیری معترضان جنبش "اشغال وال استریت" و پلیس در نیویورک و دیگر شهرهای آمریکا بازداشت شده اند.

به گزارش سرویس بین الملل افکار نیوز به نقل از بی بی سی، شهرهای مختلف ایالات متحده مانند نیویورک، واشنگتن و سان فرانسیسکو روز پنجشنبه به مناسبت دومین ماه آغاز حرکت اعتراضی " اشغال وال استریت " شاهد برگزاری تظاهرات مختلف بود.

معترضان در نیویورک روز خود را با راهپیمایی در منطقه تجاری این شهر در منهتن آغاز کردند و سپس تلاش کردند ایستگاه های مترو را اشغال کنند.

این حرکت اعتراضی به شهرهای مختلف آمریکا هم گسترش یافته است. تظاهرکنندگان در این شهر از پارک زوکاتی به سوی خیابان وال استریت، خیابانی که ساختمان بورس نیویورک در آن قرار دارد، راهپیمایی کردند. پلیس نیویورک با استفاده از تجهیزات ضدشورش مانع از عبور آنها شد.

یکی از بازداشت شدگان ری لوئیس، مامور بازنشسته پلیس شهر فیلادلفیا بود که هنگام بازداشت لباس پلیس به تن داشت.

در واشنگتن معترضین از محل استقرار خود در نزدیکی کاخ سفید به سوی یکی از پل های اصلی که این شهر را به ویرجینیا وصل می کند راهپیمایی کردند.

مسیر راهپیمایی آنها از خیابان کی، محل استقرار دفاتر لابی گرها عبور می کرد و آنها در حالی که شعار می دادند " ما ۹۹ درصد هستیم " به وسیله پلیس اسب سوار سرکوب شدند.

این شعار، یکی از شعارهای اصلی جنبش " اشغال وال استریت " است و بیانگر نارضایتی معترضان از تجمع ثروت در بخش کوچکی از جامعه آمریکا است. در لس آنجلس هم معترضین با سر دادن شعارهایی علیه بانک های بزرگ، راهپیمایی کردند.

پلیس در شهرهای دالاس در تگزاس هم حدود بیست نفر را بازداشت کرد. گروهی دیگر از معترضان هم در شهرهای پورتلند در اورگان، لاس وگاس در نوادا و سن لوئیس در میزوری بازداشت شدند.


به گزارش سرویس بین الملل افکار نیوز همچنین یورونیوز گزارش داد، پلیس نیویورک روز پنجشنبه از اشغال خیابان وال استریت توسط معترضان به نظام سرمایه داری در این شهر جلوگیری کرد.

در این تظاهرات که در ادامه اعتراض‌های خیابانی جنبش " اشغال وال استریت " صورت گرفت دست کم ۲۰۰ تن بازداشت شدند.

یکی از تظاهرکنندگان می گوید: «ما به خاورمیانه می رویم و مثلا می گوییم که در پی گسترش دموکراسی هستیم و اینجا دولت ما دموکراسی را سرکوب می کند. این فقط یک مثال است. مگر چقدر می توان ریاکاری کرد.»

تظاهرکنندگان به نابرابری اقتصادی معترض بوده و مالیات دریافتی از ثروتمندان را ناکافی و در قیاس با دیگر اقشار جامعه آمریکا غیر منصفانه می خوانند.

تظاهرات جنبش اشغال وال استریت که از دو ماه پیش در نیویورک آغاز شده است اکنون در دیگر ایالات نیز برپا می شود.

همزمان با تظاهرات و درگیری با پلیس در نیویورک، در شهرهای واشنگتن دی سی و نیز لس آنجلس نیز صدها تن از شهروندان به خیابانها آمده و راهپیمایی کردند.