رایزنی‌های 48 ساعته ظریف در نروژ + تصاویر

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صبح دوشنبه در رأس هیأتی به منظور شرکت در اجلاس اسلو فروم 2017 تهران را ترک و راهی نروژ شد.

 

 

وی در بدو ورود در فرودگاه و در در جمع خبرنگاران درباره نشست اسلو فروم گفت: مجمع اسلو سالانه فرصتی را برای بحث درباره مسائل مهم بین‌المللی به خصوص مسائل امنیتی و مسائل مربوط به صلح سازی و جلوگیری از مخاصمات فراهم می‌کند.

ظریف ادامه داد: در منطقه ما به خصوص در چند هفته اخیر با تنش‌هایی که بین کشورهای همسایه ایجاد شده ضرورت دارد که تلاش‌های بین‌المللی در این زمینه گسترش پیدا کند و منطقه ما شاهد یک بحران جدید نباشد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: به همین جهت، حضور من در مراسم افتتاحیه اجلاس اسلو فرصتی را فراهم می‌کند که قبل از تشکیل دولت جدید دیدگاه‌هایی که رئیس جمهوری در دولت دوازدهم دارند و منطبق با مواضع اصولی جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور صلح خواه و ثبات خواه است را تشریح کنیم.

وزیر خارجه گفت: همچنین با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از اندیشمندان و سیاستمداران بین‌المللی در این اجلاس حضور دارند فرصتی خواهد بود که با آنها تبادل نظر کنیم.در این دیدارها تمرکز بر مسائل منطقه‌ای خواهیم داشت که امروز به شدت نگران کننده است و مبارزه منسجم با افراط گرایی و تروریسم که هم منطقه ما را به شدت در مخاطره انداخته و هم جامعه بین‌المللی را تهدید می‌کند، ضرورت دارد.

وی افزود: 48 ساعتی که در نروژ خواهیم بود یک فرصت خوبی است که با تعداد قابل توجهی از وزرا و اندیشمندان گفت‌و‌گو کنیم.

ظریف همچنین درباره دیدارش با موگرینی و اینکه آیا در این دیدار درباره تحریم‌های سنا و نحوه اجرای برجام گفت‌وگو خواهد کرد؟ اظهار داشت: من قبلا برای خانم موگرینی پیامی را به صورت کتبی دو بار در چند هفته اخیر در مورد بدعهدی‌های آمریکا و تاثیری که سیاستهای مخرب آمریکا در این زمینه ایجاد کرده، ارسال کردم.

وی افزود: در نشست کمیسیون مشترک برجام که یکی دو ماه پیش برگزار شد این موضوع بحث شد و در جلسه آینده کمیسیون این موضوع بحث خواهد شد.

ظریف خاطرنشان کرد: در جلسه با موگرینی هم در این زمینه صحبت خواهم کرد. البته تمرکز ما بر مسائل منطقه است که اولویت مهمی برای جامعه بین‌المللی است. روند اجرای برجام با توجه به اینکه هم ایران و هم اتحادیه اروپا متعهد به اجرای برجام هستند به صورت طبیعی پیش می‌رود.

وی گفت: کارشکنی های آمریکا بحث جدیدی نیست. ما با آمریکا ارتباط اقتصادی چندانی به جز موضوع خرید هواپیما نداشتیم که آن موضوع علیرغم کارشکنی های آمریکا در حوزه‌های دیگر به خوبی پیش رفته است 

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: ما در مورد بدعهدی‌های آمریکا همواره گفتگو کردیم و همواره اتحادیه اروپا و چین و روسیه که طرف‌های اصلی برجام هستند و همینطور سایر کشورها همواره تاکید کرده اند که قصد و عزم آنها این است که روابطشان را با ایران صرفنظر از بدعهدی‌های آمریکا با جدیت دنبال کنند و آنچه عملیاتی و اجرایی برای ماست این است که آمریکایی ها نتواننددر این روابط ما کارشکنی کنند. 

ظریف افزود: تصمیم گیری جدید آمریکا به واقع نشانگر کوتاه نظری آمریکایی ها و سیاست غلطی است که دولت آمریکا مخصوصا بعد از انتخابات اخیر دنبال کرده است و اگر به حدی برسد که براساس تشخیص هیات نظارت نیاز به واکنش داشته باشد حتما با واکنش ما مواجه خواهد بود. 

وی افزود: تاکنون ما در برابر اقدامات آمریکایی ها عمل متقابل انجام دادیم و در برابر اضافه شدن افراد به فهرست تحریمها اقدام متقابل کردیم و امروز ٢٣ فرد و شرکت آمریکایی در لیست تحریم های ما بعنوان اقدام متقابل قرار دارند و در آینده هم اقدام خواهد شد.

ظریف ادامه داد: همانطور که رئیس مجلس گفتند در مجلس هم اقداماتی برای مقابله با حرکت سنای آمریکا صورت خواهد گرفت و ما هم اقداماتمان را در وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی و هیات نظارت بر برجام دنبال می‌کنیم.

اولین رایزنی ظریف بعدازظهر همان روز با بورگه برنده همتای نروژی انجام شد و رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با استقبال همتای نروژی خود در محل مهمانسرای دولت این کشور به رایزنی با وی درباره مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت.

 

 

در این دیدار بورگه برنده مراتب همدردی و تسلیت خود را در رابطه با حوادث تروریستی اخیر در کشورمان اعلام کرد.

 در این دیدار وزرای خارجه دو کشور در خصوص تحولات جاری منطقه از جمله بحران جاری بین قطر و همسایگان و نیز وضعیت کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق گفت‌وگو کردند و گفت‌وگوی سیاسی را بهترین راه حل برای رفع اختلافات و کاهش تنش در منطقه دانستند.

ظریف با اشاره به خطر وهابیت و ریشه های اعتقادی افراطی پیروان این گروه آن را خطری بسیار عمده برای ثبات در منطقه خواند.

وزیر امور خارجه همچنین بر سیاست اصولی کشورمان مبنی بر همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و لزوم وجود ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد و افزود: دولت آمریکا علائم غلطی را در منطقه ارسال می‌کند و متاسفانه برخی از کشورهای منطقه نیز آن را دنبال می‌کنند.

«بورگه برنده» وزیر امور خارجه نروژ تاکنون دو بار به ایران سفر کرده است. وی آبان ماه 93 برای اولین بار سفری به تهران داشت و با ظریف و دیگر مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد و برای دومین بار در تاریخ 27 مرداد ماه سال گذشته (1395) سفری یک روزه به تهران داشت.

ظریف پس از آن در نشست خبری مشترک با همتای نروژی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. 

 

 

وی گفت:‌ متاسفانه ایران اخیرا قربانی موج خشونتی شد که منطقه را در بر گرفته است. بنابراین برای همه ما مهم است که با هم کار کنیم تا این چالش را حل کنیم. اخیرا شاهد تنش جدید در منطقه هستیم و بسیار مهم است که این مسئله را با گفتگو و دیالوگ حل کنیم. صحبت‌های بسیار خوبی برای رسیدن به راهکاری در راستای برقراری صلح در منطقه داشتیم و در نشست روز سه‌شنبه نیز ایده‌های مطرح شده در جلسه امروز را بازتر دنبال خواهیم کرد. 

وی درباره اظهارات جان کری که نسبت به حیات برجام ابراز نگرانی کرده و نگاهش به رویکرد دولت جدید آمریکا اظهار داشت: ما اعتقاد داریم توافق هسته ای نتیجه تلاش چندجانبه ای است که به تایید شورای امنیت رسیده است. ایران همانگونه که در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم ذکر شده به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و اثبات شده است که توافق هسته‌ای یک پیروزی مهم برای جامعه جهانی است که منجر به کاهش تنش و پایان دادن به یک بحران غیرضروری ادعایی برای صلح و امنیت بین المللی شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: فکر می‌کنم دولت آمریکا این را در راستای منافع ملی خود و جامعه جهانی می‌داند که با این توافق کنار بیاید. متاسفانه این کشور تا به امروز به طور کامل به تعهداتش در برجام پایبند نبوده است. برای ایران بسیار مهم است که رابطه کامل و بی نقص خود با اروپا و سایر شرکا را ادامه دهد و به نظر من بسیار مهم است که به همه این پیام مشخص را بدهد که برجام نیازمند تعهد کامل همه است. 

وی افزود: متاسفانه رفتار دولت جدید آمریکا در این زمینه خیلی امیدوارکننده نیست من فکر می‌کنم آنها در نهایت به این نتیجه برسند که پایبندی به این تعهد ضروری است و ما فکر می‌کنیم سایر کشورهای جهان به آمریکایی ها گوشزد می‌کنند همانطور که تا الان کرده اند که توافق هسته‌ای یک توافق همه جانبه است و یک توافق یکجانبه بین ایران و آمریکا نیست. 

وی همچنین درباره بحران سوریه و روند آستانه و همچنین تنش پیش آمده بین قطر و برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز اظهاراتی را بیان کرد.

بورگه برنده وزیر خارجه نروژ نیز بیان اینکه اروپا از توافق هسته‌ای وین حمایت می‌کند، گفت: ایران کاملا به برجام پایبند بوده و ما دلیلی نداریم که از عدم پایبندی ایران صحبت کنیم.

به گزارش فارس، وزیر خارجه کشورمان در ادامه دیدارهایش با خانم رتنو مرسودی وزیر خارجه اندونزی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اندونزی در اسلو در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر کردند و وزیر خارجه اندونزی در پی حوادث تروریستی تهران مراتب تسلیت و ابراز همدردی خود را اعلام کرد.

به گزارش فارس، آخرین دیدار عصر دوشنبه ظریف با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که یک ساعت به طول انجامید. دو طرف درباره تحولات منطقه و روند اجرای برجام گفت‌وگو کردند.

 

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این دیدار بر تعهد و مسئولیت اتحادیه اروپا در اجرای برجام تاکید کرد و ظریف هم گفت که ایران هیچگاه بطور یکجانبه نقض کننده برجام نخواهد بود.

وزیر خارجه ایران دوشنبه شب نیز با صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی در صفحه اینستاگرام خود این پیروزی را تبریک گفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران صبح سه‌شنبه و در دومین روز حضورش در اسلو با همتای اسلواک خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به شرایط سیاسی اخیر پس از قطع روابط عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی با کشور قطر اظهار داشت: راهکار اعمال فشار و راهکار نظامی برای حل منازعات منطقه‌ای تصمیمی اشتباه بوده است.

وی تاکید کرد که بهترین راه برای حل اختلافات بین کشورها گفت‌وگوهای سیاسی است.

ظریف تفکر سلفی‌گری مورد اعتقاد وهابیت را ریشه افراط گرایی در منطقه دانست.

وزیر امور خارجه اسلواکی نیز ضمن ابراز تسلیت به وزیر امور خارجه کشورمان در پی حوادث اخیر تروریستی در تهران بر تعهد کشورهای اروپایی بر اجرای توافقنامه برجام تاکید کرد.

وی همچنین آمادگی اسلواکی برای ادامه همکاری‌های دوجانبه با کشورمان را اعلام کرد.

ظریف پس از آن در نشست اسلو فروم ٢٠١٧ حضور یافت و در نشست خبری مشترک با حضور وزرای خارجه نروژ و اندونزی، موگرینی و جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا به سوالات مطرح شده پاسخ داد. 

 

 

ظریف با بیان اینکه خواستار امنیت منطقه هستیم حتی برای عربستان و قطر، گفت: ناامنی چیزی جز خسارت و ضرر به همراه ندارد. ما خواستار امنیت در منطقه و همچنین برای همسایگان هستیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست برجام را توافقی چندجانبه خواند که متعلق به یک کشور نیست و گفت اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای اجرای این توافق انجام می‌دهد.

جان کری وزیر سابق خارجه آمریکا نیز در این نشست با انتقاد از سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ تاکید کرد رئیس‌جمهور کنونی به دنبال «بازی با حاصل جمع صفر» است.

به گزارش فارس، وزیر خارجه همچنین در پنل اول اسلو فروم طی سخنانی اظهار داشت: هیچگونه راهی برای حل مشکلات از طریق اعمال فشار و تحریم دیگر کشورها وجود ندارد و تنها راه گفتگو و حل اختلافات به شیوه دوستانه و مسالمت آمیز است و راهکار حاصل جمع صفر جوابگو نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از همسایگان خود درخواست می کنیم که مشکلات خود را از طریق گفتگو و در عین حال دوستانه حل کنند. فشار، تحریک کردن دیگران و تهدید هیچگاه منجر به نتیجه نشده و کاری را از پیش نخواهد برد.

وزیر خارجه ایران همچنین تاکید کرد که تمامی کشورها می‌بایست در مذاکره و همکاریهای منطقه ای دخیل شوند.

در این نشست جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا نیز در سخنانی گفت: ما در حال حاضر در دنیای پیچیده ای قرار داشته و همه مسئولیت داریم که برای ایجاد صلح در جهان تلاش کنیم.

وی افزود: وظیفه مهم ما این است که چگونه کشورها را مجاب به حفظ صلح در جهان کنیم و چنانچه همه کشورها در مسیر صحیح حرکت کنند، می توان به نتیجه رسید.

در ادامه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اظهار داشت: راه حل سیاسی نیازمند مصالحه است و راهکار مناقشه، منجر به نتیجه ای مشخص نخواهد شد و باید با هر گونه راه حلهای مناقشه زا در اختلافات سیاسی مقابله کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت: اروپا با آمریکا و یا بدون آن کشور برجام را اجرا خواهد کرد.

وی همچنین خواستار استفاده از ظرفیت مسلمانان در آسیا و آفریقا برای ایجاد توازن و پیشبرد صلح در مناطق بحرانی جهان شد.

رتنو مرسودی وزیر امور خارجه اندونزی هم طی سخنانی گفت: هیچگاه نباید از ابزار زور و قدرت در اختلافات سیاسی استفاده کرد و می‌بایست به قوانین و اصول حقوقی بین‌الملل احترام گذاشت. علیرغم وجود اختلاف و تنش در بین کشورها ولی با این وجود صلح دست یافتنی است.

اجلاس‌های سالانه اسلو فروم محلی برای گفت‌وگو و تبادل‌نظر در خصوص موضوعات و بحران‌های منطقه‌ای است. 

به گزارش فارس، اسلو فروم یا مجمع اسلو (Oslo Forum) در سال 2003 در ابتدا به صورت یک جمع محدود متشکل از میانجیگران مختلف برگزار شد. در اولین دور از اجلاس مجمع تنها 17 کشور شرکت داشتند، اما در حال حاضر نمایندگانی بالغ بر 100 کشور جهان هر ساله در اجلاس این مجمع شرکت می‌کنند. این مجمع طی دو روز کاری برگزار می‌شود.

از اهداف عمده اجلاس سالانه اسلو فروم، تسهیل تبادل صریح نقطه نظرات از سوی مقامات ارشد کشورهایی است که تلاش می‌کنند طرفین درگیر با یکدیگر را به یافتن راه‌حل‌هایی مبتنی بر مذاکرات تشویق کنند.

همچنین برگزاری این مجمع در واقع تمرین و تلاشی به منظور موفق عمل کردن در اعمال میانجیگرانه در منازعات است. موضوع مطرح در هر رویداد در نظر گرفته شده معمولاً خود منجر به شروع مباحث مختلف شده و در پی آن سؤالات مختلفی را مطرح کرده و نهایتاً رویکردهایی جدید و یا غیر متعارف را برای کنترل منازعات و چالش‌ها پیشنهاد و ارائه می‌کند.

معمولاً این مجمع گروهی متشکل از میانجیگران برجسته و دیگر کنشگران روند صلح را که به دنبال حل منازعات مسلحانه از طریق گفت‌وگو و مفاهمه هستند، گردهم جمع می‌کند. مباحت و گفت‌وگوهای مشارکت کنندگان و مدعوین، معطوف به مسائل مربوط به منازعات مسلحانه می‌شود. شرکت کنندگان نیز معمولاً از بین مقامات ارشد کشورها، شخصیت‌های عمده سازمان ملل، سازمان‌های بین الدولی و منطقه‌ای، به همراه نمایندگان رسمی کشورها، سازمان‌های خصوصی، نمایندگان طرف‌های درگیر، گزارشگران و خبرنگاران جنگی، تحلیلگران مسائل مختلف مربوط به منازعات مسلحانه، روشنفکران و کارشناسان مختلف برگزار خواهد شد.

تاکنون در اسلو فروم شخصیت‌هایی همچون: کوفی عنان، جیمی کارتر، کاترین اشتون و برخی از روسای جمهور سابق کشورهای جهان همچون خاتمی، اوبو سانچو، سانتوس و تنی چند دیگر از روسای جمهور و شخصیت‌هایی همچون خاویر سولانا، جری آدامز و دیگر مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی و سیاسی شرکت کرده‌اند. در سال‌های اخیر علاوه بر نمایندگانی از دولت افغانستان و گروه طالبان، نمایندگانی از دولت سوریه و مخالفان دولت آن کشور در این مجمع شرکت کرده‌اند.

وزارت امور خارجه نروژ و مرکز گفت‌وگوی بشردوستانه میزبانی این مجمع را برعهده دارند. مجمع به عنوان یک رویداد سالانه جهانی و معمولاً در ماه ژوئن در اسلو برگزار می‌شود. مجمع اسلو به منظور رسیدگی به مجادلات و چالش‌های کشورهای آسیایی و آفریقایی نیز هر دو سال یک بار اجلاس‌هایی در آفریقا و آسیا برگزار می‌کند. مشارکت در مجمع اسلو منحصراً از طریق دعوتنامه بوده و تمامی مباحث مطروحه در آن بر اساس قوانین حاکم بر «چتم هاوس» صورت پذیرفته و قابل انتشار در رسانه‌های گروهی دنیا نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران سال گذشته (1395) نیز در اجلاس اسلو فروم 2016 نیز شرکت کرده بود.

ظریف 24 خرداد ماه 1395 در سفر سه روزه‌اش به نروژ، ضمن رایزنی‌های دوجانبه با بورگه برنده همتای نروژی با دیگر مقامات این کشور از جمله نخست‌وزیر، رئیس پارلمان، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی پارلمان و نخست‌وزیران پیشین نروژ ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را بررسی کرد.

وزیر خارجه ایران در حاشیه اسلو فروم 2016 با مقامات شرکت‌کننده در این نشست از جمله جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و در خصوص برجام به رایزنی پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان پس از شرکت در پنل اول این اجلاس با تنی چند از اندیشمندان و محققان اروپایی و آمریکایی به گفت‌وگو پرداخت.

ظریف همچنین در ادامه با «دیوید هارلند» رئیس مرکز گفت‌وگوهای بشردوستانه سوئیس گفت‌وگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در پیامی توئیتری عنوان کرد که نتیجه تحمل ترویج وهابیت در جهان القاعده، داعش و النصره شده است.

رایزنی با «داور ایوو  استیر» وزیر خارجه کرواسی برنامه دیگر ظریف در حاشیه این اجلاس بود و دو طرف در خصوص تحولات منطقه، روابط دوجانبه، توسعه همکاری‌های اقتصادی، بانکی و سرمایه‌گذاری گفتگو و تبادل نظر کردند.

 

 

 

ظریف با اشاره به بحران بوجود آمده بین برخی کشورهای خلیج فارس اظهار داشت: طولانی شدن بحران به نفع کشورهای منطقه نیست.

وزیر امور خارجه کرواسی نیز گفت: بحران منطقه خلیج فارس ممکن است بر منطقه بالکان نیز تاثیرگذار باشد و باعث بی ثباتی در این منطقه شود، بنابراین برای ما اهمیت دارد که کشورها برای رفع این معضل با یکدیگر گفتگو و رایزنی کنند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها با مقامات شرکت کننده در اجلاس اسلو فروم با «ایگور سرناداک» وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

در این دیدار تحولات مربوط به منطقه و روابط دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط دوجانبه که در سطح خوبی به سر می‌برد، ابراز امیدواری کرد که سطح کنونی روابط بیشتر از حالت فعلی شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با تمامی کشورهای منطقه از جمله بوسنی روابط بسیار خوبی دارد.

ظریف خاطرنشان کرد: برای ایران مهم است که شاهد ثبات و وحدت در بوسنی باشد و ایران تمایل دارد از نزدیک با آن کشور همکاری داشته باشد تا شاهد ثبات و استقرار امنیت در بوسنی باشد.

وزیر امور خارجه بوسنی نیز اظهار داشت: با توجه به وجود سفارت آن کشور در قطر و برخی از اتباع بوسنیایی در قطر، بحران به وجود آمده بین همسایگان در منطقه خلیج فارس از نقطه نظر مقامات بوسنی حائز اهمیت است.

به گزارش فارس، رایزنی و گفت‌وگو با وزیر خارجه کنیا در حاشیه این نشست از دیگر برنامه‌های ظریف در مدت حضورش در نروژ بود. در این دیدار تحولات کشورهای منطقه خلیج فارس و روابط دوجانبه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

 

 

وزیر امور خارجه کنیا با توجه به وجود هزاران تن از اتباع این کشور در عربستان و قطر، از بروز بحران سیاسی بین این دو کشور ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: باید دیالوگ بین این دو کشور را برای رفع اختلافات کنونی مورد تشویق قرار داد.

ظریف نیز اظهار داشت: تشدید بحران در منطقه ممکن است افزایش خریدهای تسلیحاتی از سوی برخی از کشورهای منطقه را در بر داشته باشد.

وی نیز متقابلا خواستار تلاش کنیا برای آغاز گفتگو بین دو کشور قطر و عربستان  برای حل اختلافات بین خود شد. 

وزیر خارجه کشورمان در بخشی دیگر از این دیدار روابط بین دو کشور را از نقطه نظر سیاسی خوب توصیف کرد و از آمادگی کشورمان برای ارائه کمک‌های انسانی به کنیا خبر داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین با کوفی عنان دبیرکل اسبق سازمان ملل متحد در حاشیه این نشست دیدار و در خصوص مسائل مختلف جهانی و منطقه‌ای گفتگو و تبادل نظر کرد.

 

 

ظریف در این دیدار با اشاره به فشارهای وارده از سوی عربستان علیه کشور قطر اظهار داشت: ایران کمک‌های انسانی و مورد نیاز قطر در این شرایط را تامین خواهد کرد.

کوفی عنان نیز افزود: در صورت وخیم شدن اوضاع منطقه همه کشورها بازنده خواهند بود. وی گفت: برگزاری موفقیت آمیز انتخابات اخیر در ایران علائم لازم را به غرب ارسال می‌کند.