قطر: حتی شتر و گاو هم از ظلم تحریم‌های عربستان در امان نمانده‌اند

 در میان بحران به وجود آمده میان قطر و چهار کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر و لیست درخواست این چهار کشور از دوحه، وزیر دفاع قطر با همتای ترکیه ای خود در آنکارا دیدار کرد.

بر این اساس، خالد العطیه -- وزیر دفاع قطر -- با هدف دیدار با فکری ایشیک، همتای ترکیه ای خود و نیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به این کشور سفر کرده است.

العطیه درباره این سفر گفت: اقدامات اخیر از جمله محاصره و کمپین علیه قطر به مثابه اعلام جنگ بدون خون ریزی است.

وزیر دفاع قطر همچنین گفت با بسته شدن مرزهای دریایی، زمینی و هوایی «از سوی عربستان سعودی، بحرین، امارت متحده عربی و مصر، حتی شتر و گاو از این ظلم در امان نمانده‌اند.

خالد العطیه همچنین با راهبردی خواندن روابط دوحه و واشنگتن، بسته شدن پایگاه «العدید» آمریکا در قطر را مردود و بعید دانست.

یکی دیگر از درخواست های چهار کشور مذکور (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر)، بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر است. پایگاه نظامی ترکیه در قطر، اولین پایگاه این کشور (ترکیه) در کشورهای عربی است. ترکیه 23 نظامی خود را راهی دوحه کرد تا به 90 نظامی قبلی این کشور در قطر ملحق شوند.

بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر یکی از درخواست های سیزده گانه کشورهای محاصره کننده دوحه به رهبری ریاض است، درخواستی که آنکارا آن را مغایر با قوانین بین الملل و بی احترامی به ترکیه توصیف کرده است.

آنکارا خواهان پایان دادن به بحران خلیج فارس است و از ریاض درخواست کرده به محاصره قطر پایان دهد.

از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو -- وزیر امور خارجه ترکیه -- در مقاله ای که در روزنامه دیلی صباح منتشر شد نوشت پیشگیری از «تنش میان کشورها ویژگی اصلی سیاست خارجی ترکیه است.