کاخ سفید هنوز تصمیمی درباره وتوی طرح تحریم ایران نگرفته است

 روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز یکشنبه گزارش داده کاخ سفید هنوز درباره احتمال وتوی طرح تحریم ایران و روسیه که پس از تصویب در سنا در مجلس نمایندگان آمریکا معلق مانده است، تصمیمی اتخاذ نکرده است. 

وال‌استریت‌ژورنال نوشته طرح موسوم به «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» که چند هفته پیش با 98 رأی موافق و تنها 2 رأی مخالف به تصویب رسید اختیارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای کاهش تحریم‌ها ضد روسیه را کاهش می‌دهد. 

طبق گزارش این روزنامه، کاخ سفید احتمال وتوی این طرح را رد نکرده است، ضمن اینکه برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه معتقدند که تبدیل شدن این طرح به قانون می‌تواند به ضرر شرکت‌های آمریکایی تمام شود.  روزنامه واشنگتن‌پست سه‌شنبه هفته گذشته گزارش داده بود مدیران صنعت نفت و برخی از دیپلمات‌های کشورهای خارجی از نمایندگان کنگره آمریکا خواسته‌اند لحن بخش‌هایی از این طرح که چند هفته پیش با 98 رأی موافق و 2 رأی مخالف در مجلس سنا به تصویب رسید را ملایم کنند.

این طرح، روز 25 خردادماه سال جاری با 98 رأی مثبت و 2 رأی مخالف در مجلس سنا به تصویب رسید، اما برای طی مراحل قانونگذاری به مجلس نمایندگان آمریکا فرستاده شد. طبق قانون اساسی آمریکا، طرح‌های قانونی بایستی پس از تصویب در هر دو مجلس کنگره آمریکا به امضای رئیس‌جمهور این کشور برسند.

 چندی بعد رسانه‌های آمریکا گزارش دادند «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» به‌دلیل آنچه یک «مشکل آیین‌نامه‌ای» خوانده شده، در مجلس نمایندگان آمریکا معلق شده است. گفته می‌شود این طرح یکی از بندهای قانون اساسی آمریکا موسوم به «ماده درآمد» (Revenue Clause) را نقض می‌کند. این بند تصریح دارد که تمامی طرح‌های حاوی مفادی درباره درآمد دولت آمریکا بایستی از مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شوند.

مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد با تصویب یک اصلاحیه این مشکل آیین‌نامه‌ای را رفع و طرح را برای رأی‌گیری به مجلس نمایندگان آمریکا ارسال کرده است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته این طرح رئیس‌جمهور «ترامپ» را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد. مقام‌های کاخ سفید می‌گویند این طرح در صورت تبدیل شدن به قانون اختیارات «ترامپ» برای پیشبرد دیپلماسی را محدود می‌کنند. اما اگر آن را وتو کند، خودش را در معرض انتقادات برای جلوگیری از تحریم‌های روسیه قرار می‌دهد. 

یک مقام ارشد آمریکایی قبلا گفته است دولت «دونالد ترامپ» قصد دارد اقدامات لابی‌گری علیه بخش‌هایی از طرح جامع تحریم‌های ایران و روسیه را که اخیراً در مجلس نمایندگان آمریکا معلق شده است، تشدید کند.  (بیشتر بخوانید++)

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است تا هفته آینده در تعطیلات باشد و هنوز هیچ برنامه زمانی برای رأی‌گیری درباره طرح تحریم ایران و روسیه مشخص نشده است. حامیان طرح در هر دو طرف، نگران این هستند که تأخیر در رأی‌گیری، مجال بیشتری برای تغییر لحن آن فراهم می‌اورد. 

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، کاخ سفید نگران است که طرح مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران، اختیار رئیس‌جمهور را محدود کرده و به کنگره اختیارات بیشتری می‌دهد. مقامات گفته‌اند کاخ سفید هنوز درباره وتوی آن، در صورت تصویب شدنش به همین نحو در مجلس نمایندگان آمریکا تصمیمی نگرفته است.