آمریکا عامل اصلی تداوم جنایتهای آل‌خلیفه

مردم بحرین در سال ۲۰۱۴ به منظور تحقق مطالبات مشروعی که آل‌خلیفه از آنها سلب کرده بود، قیام کردند. در طول تمامی روزها، ماه‌ها و سال‌هایی که از قیام مردمی در بحرین سپری می‌شود، انقلابیون هیچگاه از مسیر صلح‌طلبی در بیان خواسته‌های به حق خود خارج نشده‌اند. این درحالی است که در طول این مدت، رژیم آل‌خلیفه به انواع و اقسام راه‌ها و شیوه‌های اعمال فشار بر انقلابیون با هدف منصرف ساختن آنها از خواسته‌هایشان، متوسل شده است. استفاده از اشکال مختلف شکنجه‌های قرون‌وسطایی، بازداشت‌های بدون تفهیم اتهام، یورش به منازل انقلابیون و تخریب آنها، سلب تابعیت شمار زیادی از شیعیان و اعطای تابعیت به اتباع خارجی تنها گوشه‌ای از سلسله فشارهای گسترده‌ای است که توسط حکام آل‌خلیفه بر انقلابیون بحرینی تحمیل شده است؛ فشارهایی که اخیرا نیز با سلسله تدابیر ناپخته تصمیم‌گیران خاندان آل‌خلیفه تشدید شده‌اند. اما هیچیک از این فشارها تاکنون موفق به متوقف ساختن قطار درحال حرکت انقلاب مردمی در بحرین نشده است.

علت و یا علت‌های تشدید فشارهای رژیم آل‌خلیفه بر انقلابیون بحرینی را می‌توان به نوعی در موفقیت انقلاب این کشور جستجو کرد. بدون شک اگر انقلاب مردمی در بحرین، با ضعف و سستی مواجه بود، آل‌خلیفه برای مقابله با آن به اتخاذ چنین تدابیر سختگیرانه‌ای مبادرت نمی‌ورزید. بنابراین، تداوم انقلاب بحرین به صورت مسالمت‌آمیز طی سال‌های گذشته موجب شده تا نوعی ترس و وحشت در صفوف خاندان آل‌خلیفه رخنه کند؛ وحشتی که اکنون نتیجه آن به تشدید فشارها علیه انقلابیون منتهی شده است. آل‌خلیفه از این طریق به دنبال آن است تا از گسترده‌تر شدن بیش از پیش دامنه انقلاب مردمی در بحرین ممانعت به عمل آورد؛ حال آنکه انقلابی که تاکنون خون صدها تَن از عزیزانش را در این مسیر تقدیم کرده است، زیر یوغ ظلم و تیغ شمشیر سر خم نخواهد کرد. جای هیچ شکی وجود ندارد که اگر آل‌خلیفه قادر به مقابله با انقلابیون بود، هیچگاه به متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی خود همچون عربستان سعودی و انگلیس برای سرکوب شیعیان بحرین، متوسل نمی‌شد.

در همین ارتباط خبرنگار مهر گفتگویی را با «راشد الراشد» رئیس دفتر سیاسی جنبش «عمل اسلامی» بحرین انجام داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*علت یا علل اصلی اقدام خصمانه آل خلیفه در اتخاذ تصمیم حصر خانگی شیخ عیسی قاسم چیست؟ آیا با وجود اینکه حدود یک ماه از اقامت اجباری شیخ عیسی سپری می‎‌شود، خبری از وضعیت جسمانی وی در دست است؟

واقعیت این است که رژیم آل خلیفه با اصرار بر اقدامات سرکوبگرانه و خصمانه علیه انقلابیون در طول شبانه روز، بحرین را به یک کشور امنیتی تبدیل کرده است. آل خلیفه با قرار دادن شیخ عیسی قاسم تحت اقامت اجباری، در واقع تمامی ملت بحرین را در اقامت اجباری قرار داده است. امروز شاهد اقدامات خصمانه آل خلیفه در عرصه های مختلف هستیم. حتی شاهد بازداشت کودکان زیر ۱۵ سال و زندانی شدن آنها هستیم.

فعالان حقوق بشری نیز از تیررس اقدامات کینه توزانه آل خلیفه در امان نیستند. تمامی زندانیان سیاسی در بند آل خلیفه تحت شدیدترین انواع شکنجه‌ها قرار می‌گیرندعلاوه بر این، فعالان حقوق بشری نیز از تیررس اقدامات کینه توزانه آل خلیفه در امان نیستند. تمامی زندانیان سیاسی در بند آل خلیفه تحت شدیدترین انواع شکنجه‌ها قرار می‌گیرند. شرایط امروز بحرین نشان می‌دهد که نوعی تدابیر امنیتی بی سابقه علیه مردم این کشور اتخاذ شده که در واقع، در دیگر نقاط بی سابقه بوده است. همه این مسائل به این دلیل است که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از آل خلیفه حمایت می‌کنند و با چراغ سبز نشان دادن به این رژیم برای قتل و غارت بیشتر در بحرین، مانع از تحقق دموکراسی در کشور می شوند. امروز شاهد آن هستیم که بیش از ۷ هزار نفر از زنان و مردان بحرینی در بند آل خلیفه به سر می برند. با این حال، مقاومت مردم ادامه دارد و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نتوانستند اهداف خود را محقق ساخته و انقلاب مردمی در بحرین را به شکست بکشانند. 

*اخیرا شاهد آن هستیم که نظامیان آل خلیفه فشارهای خود علیه انقلابیون و علمای بحرینی را تشدید کرده اند. علت اصلی تشدید این فشارها علیه شخصیت‌ها و جریان‌های انقلابی بحرینی در برهه کنونی چیست؟

نمی‌توان گفت که فشارهای آل خلیفه علیه انقلابیون تشدید شده است، چراکه فشارهایی که آل‌خلیفه از همان ابتدا علیه انقلابیون کلید زده است، همچنان ادامه دارد. همچنان هزاران نفر از انقلابیون بحرینی از جمله علماء و روحانیون و چهره های برجسته در زندان های این رژیم هستند. تمامی اقدامات خصمانه آل خلیفه در بحرین به این دلیل است که کشورهای غربی نمی‌خواهند دموکراسی در بحرین حاکم شود. بنابراین، انقلاب مردم بحرین امروز با تلاش غرب برای دست یابی به منافع خود در منطقه، مواجه شده است. 

غرب به دنبال توسعه هیمنه خود بر کشورهای منطقه و به ویژه بحرین است. جنایت هایی که امروز نظامیان آل خلیفه در بحرین مرتکب می ‌شوند، با چراغ سبز غرب صورت می گیرد. با این حال، تلاش های کشورهای غربی برای به شکست کشاندن انقلاب با شکست مواجه شده و دامنه انقلاب گسترده تر شده است. شعارهای مردم بحرین همان شعارهایی است که از روز اول سر دادند. مردم بحرین به دنبال مقابله با دیکتاتوری به نام حمد بن عیسی آل خلیفه هستند. آل خلیفه به دلیل عدم توانایی در مقابله با انقلاب مردم بحرین، کنترل خود را از دست داده و به جان انقلابیون افتاده است.

*آیا در حال حاضر انقلابیون بحرینی گزینه ای تحت عنوان گزینه «مقاومت مسلحانه» را برای مقابله با تشدید فشارهای آل خلیفه در نظر دارند؟ آیا این امکان وجود دارد که در آینده شاهد اتخاذ چنین تصمیمی از سوی انقلابیون باشیم؟

راهکار آل خلیفه در قبال انقلابیون همچنان بر پایه خشونت و افراطی گری استوار است. همین موجب شده تا شمار زیادی از انقلابیون بحرینی به مقام شهادت نائل شوندملت بحرین همواره تلاش کرده است تا از طریق راهکارهای سیاسی به مقابله با دیکتاتورهای آل خلیفه پرداخته و مطالبات مشروع خود را محقق سازند. امروز می بینیم که همه جهان به این مسأله اذعان دارند که یک تحرک مسالمت آمیز و محق در بحرین در جریان بوده و هدف آن ستاندن حق و حقوق سلب شده از یک رژیم مستبد و دیکتاتور است. با این حال، شدت اقدامات خصمانه آل خلیفه علیه انقلابیون و معارضان سیاسی موجب شده تا همه گزینه ها برای مقابله با این رژیم روی میز باشد. هیچکس نمی تواند پیش بینی کند که در روزهای آینده چه اتفاقی می افتد و آیا انقلابیون از راهکار سیاسی به اتخاذ گزینه مقاومت مسلحانه روی می آورند یا نه. 

امروز ملت بحرین مقابله با ظلم و ستم های آل خلیفه از طریق راهکارهای سیاسی را برگزیده اند. این در حالی است که راهکار آل خلیفه در قبال انقلابیون همچنان بر پایه خشونت و افراطی گری استوار است. همین اقدامات خشونت آمیز و افراطی گری موجب شده تا شمار زیادی از جوانان و انقلابیون بحرینی به مقام شهادت نائل شوند. امروز آل خلیفه به خوبی می داند که این دستاوردها و موفقیت های محور مقاومت در منطقه است که معادلات آینده را رقم می زند. درست به همین دلیل است که آل خلیفه برای مقابله با مردم خود به اقدامات وحشیانه متوسل شده است.

*در صورت تداوم اقامت اجباری شیخ عیسی قاسم، رهبر عالی شیعیان بحرین، آیا انقلابیون سازوکار از پیش طراحی شده ای را برای پایان دادن به وضعیت مد نظر دارند؟

همانگونه که پیشتر گفته شد، تنها شیخ عیسی قاسم تحت اقامت اجباری نیست. تمامی مردم بحرین توسط آل خلیفه تحت اقامت اجباری قرار گرفته اند. ورود و خروج به بسیاری از مناطق بحرین ممنوع است و مراکز ایست و بازرسی زیادی در کشور تدارک دیده شده است. امروز مردم بحرین با مسأله ای به عنوان نقض آزادی بیان توسط آل خلیفه مواجه هستند. بنابراین، نوعی اقامت اجباری بر تمامی فعالان سیاسی بحرینی تحمیل شده است، چراکه آل خلیفه اجازه شنیده شدن هیچ صدایی از سوی مخالفان سیاسی را نمی دهد. 

*نقش عربستان سعودی در تحولات بحرین را چگونه ارزیابی می کنید؟ در مقطعی از بحران بحریان شاهد آن بودیم که سعودیها برای سرکوب انقلابیون اقدام به اعزام نیروهای خود به بحرین کردند. آیا اکنون نیروهای سعودی در بحرین حضور دارند؟

تنها شیخ عیسی قاسم تحت اقامت اجباری نیست. تمامی مردم بحرین توسط آل خلیفه تحت اقامت اجباری قرار گرفته اندبحرین تحت ۴ اشغالگری واقع شده است. اشغالگر اول، رژیم آل خلیفه است که تلاش می‌کند بر قدرت هیمنه داشته باشد و سرنوشت مردم را به صورت کاملا دیکتاتورمآبانه به دست داشته باشد. اشغالگر دوم، کشورهای غربی هستند. پایگاه های نظامی غربی ها در بحرین نشان می دهد که بحرین تحت اشغال، استعمار و نفوذ آنهاست. سومین اشغالگر، سعودیها هستند که با چراغ سبز آل خلیفه ملت ما را هدف قرار دادند تا انقلاب آن را به شکست بکشانند. اشغالگر چهارم در بحرین آمریکایی ها هستند که تمامی اقدامات خصمانه علیه انقلابیون تحت فرماندهی آنها صورت می‌پذیرد.