دی میستورا: مخالف تجزیه سوریه هستیم

به نقل از الجزیره مباشر ، استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در نشستی خبری در ژنو با بیان اینکه مخالف تجزیه سوریه است، آتش بس در جنوب این کشور را ضامن یکپارچگی اراضی سوریه دانست.

وی افزود: آتش بس در جنوب سوریه تاکنون پایدار بوده اما تنش در خلیج فارس پیچیدگی بحران سوریه را افزایش داده است .

دی‌میستورا گفت: دور جدیدی از گفتگوهای سوری را با هدف پیگیری آنچه که در خاک سوریه اتفاق می افتد، آغاز کردیم.

وی افزود: مناطق عاری از تنش و درگیری در سوریه مشخص نشدند و تلاش داریم این مسئله را به نتیجه برسانیم. می توانیم بگوییم که شانس زیادی برای موفقیت توافقنامه آتش بس در جنوب غربی سوریه وجود دارد. یک مرکز عملیاتی برای نظارت اجرای توافقنامه آتش بس در جنوب غربی سوریه وجود دارد. آتش بس در این منطقه پیشرفتی مهم است و نقطه عطفی در بحران سوریه به حساب می آید.

دی میستورا همچنین گفت: هدفمان رسیدن به توافقی در مورد سه منطقه مشمول طرح مناطق عاری از تنش و درگیری در سوریه است. اما شرایط ادلب بسیار سخت است و بحث در مورد آن همچنان ادامه دارد.

 دی میستورا با اعلام این مطلب که آمریکا، اردن و روسیه در پایتخت اردن در حال بررسی ساز و کارها برای تشکیل هیأت نظارت بر آتش بس در سوریه هستند، تاکید کرد هرگاه واشنگتن و مسکو در مورد آتش‌بس جنوب سوریه به توافق برسند، به این معناست که توافق موفق خواهد شد.

 فرستاده ویژه سازمان ملل با تاکید بر اینکه هنوز در مورد تغییر قانون اساسی فعلی سوریه یا تدوین قانون اساسی جدید توافق نکرده ایم، تصریح کرد آنچه دیروز در موصل روی داد، در رقه سوریه هم می‌تواند به وقوع بپیوندد.