تردید دولتمردان آمریکایی درباره لایحه تحریم روسیه

 رئیس کمیته روابط خارجی سنا آمریکا می گوید به حصول نتیجه نزدیک هستیم اما اینکه بگوییم درباره لایحه تحریم های روسیه به توافق نهایی رسیده ایم، اقدامی شتاب زده است.

 تازه ترین نشانه از به بن بست خوردن این لایحه اظهارات «باب کورکر» رئیس کمیته قدرتمند روابط خارجی مجلس سنا است که هرگونه اظهارنظر درباره توافقی که موجب پیشبرد لایحه شود را زود و شتاب زده توصیف می کند.

وی در این باره گفت: (تا اتفاق نظر) هنوز کمی کار داریم.

به گفته کورکر، انتظار می رود اختلاف نظرها به سرعت حل و فصل شود با این حال وی از ارائه چارچوب زمانی برای حصول توافق نهایی اجتناب کرد.

این در حالی است که اعضای مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر از اجماع نظر برای تصویب این لایحه که قرار است امروز سه شنبه در این مرجع قانون گذاری به رای گذاشته شود، خبر داده بودند.

با این حال، کورکر همچنان اصرار دارد که اعلام توافق نهایی اقدامی زودهنگام (شتاب زده) است.

وی می گوید: کار کاملا تمام شده به حساب نمی آید اما این حس وجود دارد که به سرانجام خوبی می رسد.

کورکر با اشاره به اینکه تحریم های کره شمالی هم در بسته تحریم های ایران-روسیه گنجانده شده است، گفت: هنوز درباره اقدامات مورد نیاز بحث می کنیم اما (توافق) بسیار بسیار نزدیک است.

گفتنی است طرح پیش رو در ابتدا تنها شامل تحریم های ایران می شد حال آنکه کنگره برای آنکه دست و پای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را برای رفع تحریم ها علیه مسکو ببندد، نام روسیه را نیز به لایحه اضافه کرد و در نهایت اسم کره شمالی هم به کل بسته پیشنهادی اضافه شد.

تردید های موجود نیز ناشی از اختلاف نظر پیرامون تامین منافع آمریکا در تشدید تحریم های روسیه است تا آنجا که کاخ سفید در تازه ترین اظهار نظر خود اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا این موضوع را بررسی خواهد کرد که آیا لایحه تشدید تحریم های روسیه بهترین توافق پیش رو برای مردم ایالات متحده است یا خیر.

ظاهرا به گفته «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید، ترامپ قصد مطالعه قانون پیشنهادی را دارد تا ببیند نتیجه نهایی آن چه خواهد بود.

این در حالی است که کرملین می گوید: درباره تغییر موضع آمریکا از سوی دولت این کشور در خصوص تحریم ها، چیزهایی شنیده ایم و صبورانه منتظریم تا این مواضع به وضوح مشخص شود.

بسته جامع تحریم های ایران-روسیه-کره شمالی که پیشتر موافقت مجلس سنا را جلب کرده، امروز سه شنبه در مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته می شود و در صورت موافقت احتمالی، برای امضای نهایی از سوی ترامپ، روانه کاخ سفید می شود.