خطر ابتلا به بیماری وبا در کمین کودکان یمنی

 بنیاد خیریه «صندوق نجات کودکان» امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: بیش از یک میلیون کودک در بخش‌هایی از یمن زندگی می‌کنند که بیماری وبا به شدت در آن مناطق شیوع یافته است.

صندوق نجات کودکان در ادامه این بیانیه افزود: تجزیه و تحلیل های اخیر این بنیاد در خصوص بیماری وبا نشان داد بیش از 1000000 کودکی که زیر 5 سال هستند و حدود 200000 نفر آنها هم از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند، هم اکنون در مناطقی از یمن زندگی می‌کنند که احتمال انتقال این بیماری در آن مناطق بسیار بالاست. کودکانی که سوء تغذیه دارند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در صورتی که به بیماری وبا مبتلا شوند، احتمال مرگ آنها 3 برابر افراد معمولی است.

شیوع بیماری وبا در یمن نخستین بار از سوی مقامات بهداشت این کشور در 6 اکتبر 2016 اعلام شد. در ماه ژوئیه، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که یمن با شیوع بی‌سابقه بیماری وبا مواجه شده است که روزانه هزاران نفربه آن مبتلا می‌شوند.

سازمان بهداشت جهانی حدود یک ماه پیش از افزایش تلفات انسانی وبا به بیش از 1300 نفر در یمن خبر داد. عربستان سعودی از مارس 2015، بدون مجوز سازمان ملل در تلاشی برای احیای قدرت هم پیمان نزدیک خود منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن، این کشور هدف حملات مرگبار هوایی قرار داد.