سفر مخفیانه جمهوریخواهان به لندن

 پایگاه خبری تحلیلی «پولیتیکو»، خبر داد که جمهوریخواهان کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا که در حال تحقیق درباره نقش دولت روسیه در انتخابات سال گذشته ریاست در کاخ سفید هستند، تابستان سال جاری میلادی به صورت مخفیانه دو کارمند خود را به لندن اعزام کرده اند تا محل سکونت «کریستوفر استیل» مامور سابق اطلاعاتی انگلیس و مولف پرونده جنجالی مربوط به جزئیات روابط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با روسیه را پیدا کنند.

این سفر اعلام نشده این جمهوریخواهان به لندن به تنش ها در کنگره آمریکا دامن زده است زیرا در حال حاضر چندین تحقیق درباره دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سابق گذشته آمریکا به طور همزمان در کنار تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا به رهبری «رابرت مولر» در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، این سفر به صورت پنهانی از قانونگذاران دموکرات در مجلس نمایندگان و همچنین اعضای کمیته اطلاعاتی سنا و دفتر مولر صورت گرفته است که این امر نشان دهنده گسترش ظاهری شکاف اطلاعاتی بین مسئولان تحقیقات درباره تبانی ترامپ با روسیه است.

پرونده تهیه شده علیه ترامپ توسط آقای استیل که از ماموران سابق سرویس اطلاعات خارجی ام آی 6 انگلیس است، که در آن جزئیات روابط ادعایی ترامپ با روسیه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمده است، در ماه ژانویه توسط پایگاه اینترنتی «بازفید» منتشر شد.

پولیتیکو به نقل از منابع آگاه نوشت که کارمندان جمهوریخواه در سفر به لندن، اطلاعات تماس خود را در محل دو آدرسی که از استیل داشتند، باقی گذاشتند با این حال، این کارمندان استیل را در دفتر وکیلش ملاقات کردند اما طبق دستوراتی که از واشنگتن گرفته بودند، مستقیما با او وارد مذاکره نشدند و از آن زمان تاکنون، وکیل مامور سابق ام آی 6 انگلیس با اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در تماس است.

پرونده 35 صفحه ای جمع آوری شده توسط استیل علیه ترامپ نشان می دهد که روسیه اطلاعات محرمانه ای در ارتباط با ترامپ در اختیار داشته است و احتمالا مسکو از این اطلاعات به نفع خودش استفاده کرده است از جمله اطلاعاتی درباره سوء رفتار جنسی و مالی ترامپ.

آقای استیل از زمان علنی شدن وجود این پرونده، از صحبت علنی درباره آن خودداری کرده است.

تحقیقات درباره تبانی ترامپ با روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 درحالی ادامه دارد که رئیس جمهور آمریکا و کاخ کرملین این اخبار را تکذیب کرده اند.