شخصیت‌ها و نهادهای ایران و روسیه در تحریم‎های جدید آمریکا

دونالد ترامپ روز چهارشنبه هفته پیش در نهایت طرح جامع تحریم‌های مجلس سنا و کنگره آمریکا علیه ایران، کره شمالی و روسیه  را امضا کرد تا آن را به قانون اجرایی تبدیل کند.

این قانون تحریمی آمریکا که از آن به عنوان گسترده‌ترین تحریم‌ها در تاریخ از آن یاد می‌شود مدعی است که سه کشور تهدیدکننده اصلی امنیت آمریکا و متحدانش را به دلایل مختلف هدف قرار می‌دهد و اجرای آن تأمین‌کننده امنیت آمریکاست.

تحریم‌های روسیه

دلیل تحریم: واشنگتن، مسکو را به اتهام دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 نقض حقوق بشر و دخالت نظامی در اوکراین، به‌ویژه الحاق شبه‌‍‌جزیره کریمه به خاک خود تحریم می‌کند.

نهاد‌ها و اشخاص هدف: تحریم‌های روسیه افراد و نهاد‌های زیر را هدف قرار می‌دهد:

1- امنیت سایبری آمریکا را به نفع دولت روسیه مختل کنند

2- در بخش‌های صادراتی انرژی روسیه سرمایه‌گذاری می‌کنند

3- دادوستد‌های «چشمگیری» با نهاد‌های امنیتی و دفاعی روسیه دارند

4- در نقض جدی حقوق بشر مشارکت یا همکاری داشته باشند

5- فساد مالی «چشمگیری» داشته باشند

 
6- در بدست‌آوری سلاح و تجهیزات نظامی با دولت سوریه همکاری کنند

7- سرمایه‌گذاری یا تسهیل سرمایه‌گذاری 10 میلیون دلار یا بیشتر در خصوصی‌سازی بخش‌های دولتی روسیه در یک دوره 12 ماهه به گونه‌ای که سود «ناعادلانه»‌ای را در اختیار مقامات دولتی یا نهاد‌های مرتبط با آن‌ها قرار دهد.

نوع تحریم‎ها: این قانون فهرستی از اقدامات تحریمی مانند، مسدودکردن دارایی‌ها، لغو روادید آمریکا، و ممنوعیت صادرات از آمریکا به افراد یا نهاد‌های تحریم‌شده شامل می‌شود. در موارد خاصی رئیس‌جمهور آمریکا باید دست‌کم ۵ نوع تحریم را به شخص و یا نهاد خاطی اعمال کند.

تحریم‎های ایران

دلیل تحریم: مقامات آمریکا و متحدان اروپایی‌اش مدعی هستند که آزمایش و توسعه موشک‌های بالستیک ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. واشنگتن همچنین پشتیبانی ایران از گروه‌های مقاومت در منطقه را «پشتیبانی از گروه‌های تروریست» می‌نامد و افزون بر این ادعای دیگر آمریکا برای اعمال تحریم‌ها اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه و همچنین «نقض حقوق بشر» است.

نهاد‌ها و اشخاص هدف: تمرکز تحریم‌های جدید آمریکا پیرامون برنامه موشکی ایران، نقض حقوق بشر و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است.

این قانون جدید رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند تا افراد و نهاد‌های ایرانی زیر را تحریم کند:

1-اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و افراد خارجی که جزء مقامات، نمایندگان، و یا وابسته با سپاه پاسداران هستند

2- مشخص شود که در فعالیت‌های مرتبط با توسعه یا تسهیل برنامه موشکی مشارکت داشته باشد

3- در عرضه، فروش، یا انتقال سلاح‌های خاص به یا از ایران دخالت داشته باشند. برخی از این سلاح‌ها شامل تانک‌های جنگی، خودرو‌های جنگی زرهی، هواپیمای جنگی، کشتی و موشک هستند. کسانی هم که در کمک‌های مالی یا خدمات مرتبط با چنین سلاح‌های نیز هدف این تحریم‌ها قرار می‌گیرند.

نوع تحریم: تحریم‌ها شامل مسدودکردن دارایی‌ها، ممنوعیت ورود به آمریکا و همچنین ممنوعیت دادوستد و معامله با افراد و نهاد‌های تحریم‌شده است.