بازگشت ۲۷۱ تروریست فرانسوی به کشورشان

 نهادهای امنیتی فرانسه، 271 تروریستی را که از میدان‌های نبرد سوریه و عراق به این کشور بازگشته‌اند، تحت نظارت قرار دادند.

«جرارد کولوم»، وزیر کشور فرانسه، در مصاحبه اخیر خود با روزنامه «ژورنال دو دیمانش» گفت: حدود 700 شهروند فرانسوی برای پیوستن به تروریست‌ها راهی عراق و سوریه شده‌اند. فرانسه نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی با بحران بازگشت تروریست‌ها و چگونگی مقابله با آنها مواجه است.

 

از میان 271 تروریستی که به فرانسه بازگشته و شناسایی شده‌اند، 217 نفر بزرگسال و 54 نفر نوجوان هستند. برخی از آنها هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند؛ اما مابقی تحت نظارت دستگاه‌های امنیتی و قضائی هستند.

از وزیر کشور فرانسه پرسیده شد چه تعداد از شهروندان این کشور که به گروه‌های افراطی ملحق شدند در عراق و یا سوریه جان خود را از دست دادند؟ کولومبو پاسخ داد: محاسبه آمار دقیق کشته‌ شده‌ها بسیار دشوار است.

فرمانده نیروهای ویژه فرانسه در مصاحبه ماه ژوئن خود گفته بود، نیروهای تحت امر او در خیابان‌های موصل (عراق) با تروریست‌ها به مبارزه تن به تن پرداختند؛ اما وی از توضیح درباره اینکه آیا هیچکدام از تروریست‌ها فرانسوی بودند یا خیر، طفره رفت.

نیروهای نظامی فرانسه در ائتلاف مشترک با آمریکا با تروریست‌ها در عراق و همچنین کشور مالی (غرب آفریقا) مشغول مبارزه هستند.

فرانسه در سال‌های اخیر قربانی چندین حمله تروریستی بوده که یکی از خونین‌ترین آنها، حمله افراد مسلح به چندین نقطه از پاریس در نوامبر 2015 بود که بیش از 100 کشته برجای گذاشت.

هم‌اکنون در فرانسه 18 هزار و 500 نفر تحت سامانه نظارت پیشگیرانه قرار دارند. از حادثه تروریستی نوامبر 2015، در این کشور وضع اضطراری برقرار شده که تا به امروز نیز ادامه داشته است. مقامات فرانسوی قصد دارند برخی از موارد وضع اضطراری را به صورت لایحه مبارزه با تروریسم در ماه‌های آینده به پارلمان این کشور ارائه دهد تا برای همیشه به قانون تبدیل شوند.