محمود عباس به دنبال منحل کردن تشکیلات خودگردان

 پایگاه خبری المانیتور در گزارشی نوشت؛ بحران مسجد الاقصی و خشونتهای اخیر رهبری فلسطینیها در رام الله را شدیدا ناامید و پریشان کرده است. درحالیکه هدف اصلی یعنی حفظ وضع موجود در مسجد الاقصی بدست آمده و اسرائیل همه محدودیتهای اعمال شده را لغو کرده اما افکار عمومی فلسطین معتقد است که حماس و جنبش اسلامی و نه محمود عباس یا پادشاه اردن باعث عقب نشینی اسرائیل شده‌اند. 

یک مقام ارشد فلسطینی و نزدیک به محمود عباس به شرط ناشناس ماندن به پایگاه خبری المانیتور گفته است که رهبری فتح درحال حاضر شدیدا نگران ماهیت مبارزه فلسطینیها در افکار عمومی این کشور و همچنین جهان اسلام است. فتح نگران است که اقدامات رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی به بحران موجود میان اسرائیل و فلسطین یک لایه تنش و جنگ مذهبی نیز اضافه کند. 

این مقام فلسطینی تاکید کرد که اسرائیل درک نمی‌کند که درگیر شدن در یک جنگ مذهبی چقدر خطرناک است. این مساله ایران، حماس و حزب الله را به خط مقدم مبارزه می‌کشاند و چهره های عملگرای تشکیلات خودگردان را به خطر می اندازد. 

وی هشدار داد که چرخش مبارزه فلسطینیها به مبارزه مذهبی یک تهدید وجودی برای عناصر سکولار موجود در تشکیلات خودگردان است.

این گزارش افزود: این مقام تشکیلات خودگردان متذکر شده است که رویدادهای اخیر پنجره دیپلماتیک ابتکاری دونالد ترامپ و تیم خاورمیانه‌ای وی را احتمالا تا ماههای آینده خواهد بست. این بحرانها و همچنین رویکرد آمریکا درباره معاهده اسلو، رهبری تشکیلات خودگردان را نسبت به آینده و سرنوشت خود به فکر فرو برده است.

این مقام نزدیک به عباس می‌گوید که محمود عباس اخیرا لحن خود را در نشستهای مشورتی تغییر داده است و تهدید کرده است که در صورت شکست دیپلماتیمک و تشدید خشونتها در پایان سال از سمت خود استعفا می‌کند و تشکیلات خودگردان فلسطین را منحل خواهد کرد. عباس این روزها بسیار بدخلق شده است و از کمبود حمایت عربها در حوادث اخیر مسجدالاقصی کاملا ناامید شده است و معتقد است مداخله آمریکا از طریق جرد کوشنر و دیگر نمایندگان آمریکا بسیار ناکافی بوده است. همین باعث شده بود که محمود عباس برای اولین بار طی سالهای اخیر دست به دامان «تنظیم»، شاخه نظامی فتح، برای حمایت از وی در جریان بحران مسجد الاقصی شود.

وی اضافه کرد که ما به انفجار یک انتفاضه دیگر بسیار نزدیک بودیم.

این مقام رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین مدعی شد که محمود عباس به دنبال منحل کردن تشکیلات خودگردان به عنوان یک راه حل است تا از این طریق اسرائیل و جهان عرب را در بن بست قرار دهد و جامعه بین المللی برای پیشبرد هرچه سریعتر راه حل دو دولتی ترغیب کند.

این گزارش اضافه می‌کند؛ در صورت اجرای چنین سناریویی، احتمالا محمود عباس اوایل سال 2018 آن را اعلام خواهد کرد که شامل منحل کردن تشکیلات خودگردان، لغو شدن معاهده اسلو و همچنین لغو شدن توافقات هماهنگیهای امنیتی با اسرائیل، انتقال موقت رهبری فتح به قاهره و فاصله گرفتن سازمان آزادیبخش فلسطین از ابتکار صلح اعراب در سال 2002 است.