دست رد العبادی به سینه وزیر خارجه بحرین

 بار دیگر دولت عراق موفق شد، تلاش کشورهای تحریم‌کننده «دوحه» برای موضع‌گیری علیه قطر را ناکام بگذارد.

پایگاه خبری «العربی الجدید» با اشاره به این مسئله نوشت: فشارهای کشورهای تحریم‌کننده قطر بر عراق برای اتخاذ موضعی منفی علیه دوحه، بار دیگر شکست خورد و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، روز یکشنبه (دیروز)، در نشست با «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین که به بغداد سفر کرده است، اظهار داشت: عراق از همراهی با هر طرفی در بحران ایجاد شده میان برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، خودداری می‌کند.

این روزنامه نوشت: این اظهارنظر العبادی به منزله موضع رسمی بغداد در قبال فشارهای مستمر امارات، عربستان و بحرین و مصر برای همراه شدن عراق با آنها علیه دوحه است.

وزیر خارجه بحرین در سفری اعلام نشده، دیروز وارد بغداد شد و پس از دیدار با همتای عراقی‌اش و رئیس‌جمهور با نخست‌وزیر عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

همزمان با این موضع بغداد در قبال قطر، «عبدالقادر مسالم» وزیر خارجه الجزائر نیز گفت که کشورش از هیچ یک از کشورهای دخیل در بحران علیه دیگری حمایت نمی‌کند و بهترین راهکار، گفت‌وگو در قالب شورای همکاری خلیج فارس است. 

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیر عراق، در این دیدار، تقویت روابط دوجانبه میان بغداد و منامه در زمینه‌های مختلف، اوضاع منطقه و مبارزه با تروریسم، رایزنی شد.

یک وزیر عراقی اعلام کرد که این نشست یک ساعت و نیم طول کشید و دو طرف در داخل منطقه سبز بغداد این دیدار را انجام دادند. 

وی افزود: درباره پرونده‌های خارجی، وزیر بحرینی مسئله بحران میان برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و ادعاهای حمایت دوحه از تروریسم را طرح کرد و گفت که بغداد نیز از این حمایت، متضرر می‌شود. اما العبادی ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر این بحران حل و فصل شود و به طور مستقیم به وزیر خارجه بحرین اعلام کرد که عراق در هیچ‌یک از محورهای مربوط به این بحران وارد نمی‌شود و از سیاست بی‌طرفی در این بحران پیروی می‌کند. بغداد از تلاش ها و میانجیگری‌های صورت گرفته در این زمینه از جمله تلاش‌های امیر کویت در این چارچوب، حمایت می‌کند اما با هیچ یک از طرفین درگیری و بحرانی، همراهی نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، علاوه بر این مسئله، پرونده افراد تحت تعقیب بحرینی با اتهامات تروریستی در عراق، مطرح شد. افرادی که شمار آنها ۶۱ نفر است و در عراق حضور دارند و ۱۳ نفر از آنها در دادگاه‌های بحرین به اعدام محکوم شده‌اند.

همچنین مسئله افزایش سطح همکاری‌های دیپلماتیک میان طرفین، تشکیل یک کمیته مشترک تقویت روابط دوجانبه در دو سطح اقتصادی و امنیتی مطرح شد.

این در حالی است که وزیر خارجه بحرین، سال گذشته بغداد را به پناه دادن به تروریست‌ها متهم و ادعا کرده بود که در داخل عراق، پایگاه‌‌های برای آموزش افراد مسلح به منظور انجام حملات تروریستی در داخل بحرین با همکاری سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، وجود دارد که این ادعا با واکنش شدید‌اللحن بغداد در آن زمان مواجه شد.

«عباس البیاتی» نائب رئیس کمیته روابط خارجه در پارلمان عراق و از افراد نزدیک به العبادی نیز اعلام کرد که در این دیدار، عراق بار دیگر تاکید کرد که در بحران ایجاد شده در روابط برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر با دوحه، بی طرف خواهد ماند.

وی تاکید کرد: عراق می‌خواهد روابط مثبت خود با قطر و عربستان را ادامه دهد. ضمن اینکه عراق کاملا با مسئله محاصره و تحریم هر کشوری مخالف است به ویژه که تاریخ سیاهی از رنجی که مردم عراق به دلیل محاصره متحمل شده‌اند، را فراموش نکرده است. بغداد معتقد است که این محاصره، شهروندان و مردم را تضعیف می‌کند نه نظام حاکم را.