شروط محمود عباس برای حل اختلافات با حماس

 در حالی که اختلاف ها میان تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس بالا گرفته است، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که به ترکیه سفر کرده بود پیشنهادی ۷ بندی برای پایان این اختلاف ها مطرح کرده است.

در اولین بند مطالبات محمود عباس از حماس آمده که جنبش مقاومت کمیته اداری که در نوار غزه برای اداره امور تشکیل داده بود را منحل کند، گزینه دوم هم مربوط به اقدام فوری برای تشکیل دولت وحدت ملی فلسطینی با حضور همه جریان های این کشور است.

بر اساس بند سوم هم خواسته شده تا برنامه دولت، سند توافق ملی یا عنوانی باشد که از سوی همه جریان های میهنی فلسطینی مورد قبول واقع شود. بند چهارم هم به تعهد دولت وحدت ملی برای حل مشکلات کارمندان نوار غزه مربوط می شود که باید از طریق روند ادغام کارمندان فعلی با کارمندان قدیمی حل و فصل شود.

در پند پنجم هم محمود عباس متعهد می شود تا تمام اقدامات تنبیهی که اخیرا علیه نوار غزه اعمال شده رفع شود و تسهیلاتی هم برای کاهش پیامدهای محاصره غزه داده شود.

بند ششم هم مربوط به اجرای انتخابات سراسری در فلسطین در مدتی کمتر از ۶ ماه بعد از تشکیل دولت وحدت ملی است و در بند پایانی و هفتم هم خواسته شده تا حداکثر بعد از سه ماه از تشکیل دولت وحدت ملی نشست چارچوب رهبری سازمان آزادی بخش فلسطین برگزار شود.

به این ترتیب احتمالا محمود عباس از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواهد خواست تا ضمن قانع کردن حماس برای پذیرش بندهای فوق نقش تضمین کننده این سند را هم داشته باشد. بر اساس این خبر در صورتی که حماس با موارد فوق موافقت کند کمیته ای ویژه برای مشخص کردن جزئیات و جدول زمانی اجرای این بنود تشکیل خواهد شد.

این در حالی است که یحیی السنوار رئیس دفتر حماس در غزه اخیرا اعلام کرده بود که اگر تمام مشکلات در غزه از دید تشکیلات خودگردان فلسطین به تشکیل کمیته اداری مربوط می شود حماس آمادگی دارد این کمیته را منحل کند. حدود چندماه پیش هم خلیل الحیه یکی از رهبران جنبش مقاومت فلسطین خواستار فعال شدن چارچوب رهبری موقت سازمان آزادی بخش فلسطین و تشکیل مجلس ملی با حضور همه جریان های فلسطینی شده بود.