تردید کره جنوبی درباره ائتلاف نظامی با آمریکا

 آندری لانکوف استاد دانشگاه کوکمین در سئول پایتخت کره جنوبی گفته که کره جنوبی درحال بررسی توسعه یک برنامه تسلیحات هسته ای برای خود است زیرا نگرانی هایی دارد مبنی بر اینکه این کشور نمی تواند به ائتلاف نظامی با آمریکا تکیه کند.

اکثر مردم کره جنوبی از مجهز شدن این کشور به تسلیحات هسته ای در واکنش به توسعه تسلیحات هسته ای کره شمالی حمایت می کنند.

کره شمالی تاکنون پنج آزمایش هسته ای انجام داده است که جدیدترین آن به سپتامبر سال 2016 مربوط می شود. ناظران کره شمالی در پایگاه اینترنتی  نورث 38  می گویند سایت آزمایش هسته ای زیر زمینی ‌پونگی ری کره شمالی از ماه آوریل آمادگی کامل خود را حفظ کرده و ممکن است پیش از اطلاع قبلی آزمایشی را انجام دهد.

کره شمالی همچنین آزمایش های موشکی خود را افزایش داده و جدیدترین آن شلیک موشک بالستیک هوآسونگ 12 است که 29 اوت انجام شد و چهاردهمین آزمایش موشکی پیونگ یانگ در سال 2017 به شمار می رود. آزمایش های موشکی کره شمالی بدون توجه به تحریم های روزافزون شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه این کشور انجام می شود. شورای امنیت ماه گذشته به اتفاق آراء تحریم های جدید را علیه کره شمالی اعمال کرد که براساس این تحریم ها صادرات زغال سنگ ، آهن ، سنگ آهن ، محصولات دریایی ، سرب و سنگ معدن سرب برای پیونگ یانگ ممنوع شده است. این تحریم ها همچنین سفر اتباع کره شمالی را به خارج برای کار و همچنین سرمایه گذاری مشترک با شرکت های کره شمالی را ممنوع می کند.

فعالیت های هسته ای و موشکی کره شمالی باعث شده است برخی ها در کره جنوبی ، تسلیحات هسته ای را به عنوان عاملی بازدارنده در برابر حمله هسته ای احتمالی خواستار شوند.

نتایج یک نظرسنجی که ماه ژوئیه انجام شد نشان داد بیش از نیمی از مردم کره جنوبی گفتند کشورشان باید تسلیحات هسته ای داشته باشد.

 یون یانگ سئوک  قانونگذاری از حزب  لیبرتی کره جنوبی گفت مردم این کشور خواستار موازنه بهتر قدرت بین کره جنوبی و کره شمالی هستند.

کره جنوبی از مواد خام و تجهیزات لازم برای تولید سلاح هسته ای برخوردار است. برخی منابع در کره جنوبی می گویند این کشور ظرف شش تا 9 ماه می تواند یک سلاح هسته ای قابل آزمایش تولید کند. سئول دهه 1970 برنامه ای هسته ای را برای اهداف دفاعی و انرژی برای چند سال دنبال کرد.

تسلیحات هسته ای تاکتیکی آمریکا از دهه 1960 در کره جنوبی بود اما اواخر سال 1991 این تسلیحات به عنوان بخشی از موافقتنامه خلع سلاح هسته یا با کره شمالی ، از این کشور خارج شد.

یوگنی کیم از تحلیلگران برجسته مرکز مطالعات کره در موسسه مطالعات خاور نزدیک گفت برخی بخش های ارتش کره جنوبی خواستار استقرار تسلیحات هسته ای آمریکا در کره جنوبی به عنوان یک عامل بازدارند هستند اما  مون جائه این  رئیس جمهور کره جنوبی با چنین اقدامی مخالف است.

وی افزود: ما می دانیم ارتش کره جنوبی در دوره رئیس جمهور قبلی این کشور می توانست این کار را انجام دهد اما رئیس جمهور جدید کره جنوبی حتی اجازه نداده است هر شش سکوی مربوط به سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا در این کشور مستقر شود.

آندری لانکوف گفت رئیس جمهور کره جنوبی حتی تردید دارد در صورت روبرو شدن این کشور با حمله هسته ای ، آیا آمریکا واقعا به کمک این کشور خواهد آمد یا خیر.

وی افزود درحال حاضر این نگرانی در کره جنوبی وجود دارد که آیا ارتش این کشور می تواند به ائتلاف نظامی با آمریکا امید ببندد یا خیر.