ایران تسلیحات هسته‌ای آزمایش نمی‌کند

 «نیرا تاندن» رئیس و مدیر اجرایی اندیشکده مرکز پیشرفت‌های آمریکا در حین یک جلسه بحث و گفت‌وگو در شبکه «سی ان ان» قابلیت هسته‌ای ایران را دستکم گرفت.

«باربارا لی» یکی از اعضای پنل بحث و گفت‌وگو در شبکه سی ان ان تصریح کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرده است که ممکن است از برجام کناره‌گیری کند و استدلال کرد که چنین اقدامی می‌تواند به هدف «کاهش تنش‌ها» در سراسر جهان خدشه وارد کند.

«ریک سنتروم» سناتور سابق ایالت پنسیلوانیا در واکنش به اظهارات باربارا لی گفت که دسترسی ایران به یک سلاح هسته‌ای در 10 سال آینده، «تنش‌ها را کاهش نمی‌دهد».

تاندن مشاور سابق «هیلاری کلینتون» با اظهارات سنتروم مخالفت کرد و گفت: «رئیس‌جمهور اوباما در حقیقت یک نظام را برای جلوگیری از تبدیل ایران به کره شمالی به کار گرفت».

وی ادامه داد: «ایران تسلیحات هسته‌ای آزمایش نمی‌کند. آنها همسایگان خود را با بمب‌های هسته ای تهدید نمی‌کند و شما با این مسئله مخالف هستید».

وی سپس تصریح کرد که پیونگ یانگ در حال حاضر بمب دارد و دولت ترامپ می‌بایست به جای ایران، بر روی کره شمالی متمرکز شود.

برخی منابع اخیراً در گفت وگو با «واشنگتن فری بیکن» مدعی شدند که پیونگ‌یانگ از جانب ایران در حال ذخیره مواد هسته ای غیرقانونی است تا به جمهوری اسلامی ایران کمک کند محدودیت‌‌های به وجود آمده طبق برجام را دور بزند.

تاندن ضمن تحسین برجام که در سال 2015 منعقد شد، در بیانیه ‌ای گفت که این توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) «مسیرهای اصلی ایران به سمت یک سلاح هسته‌ای را برای یک دهه یا بیشتر قطع می‌کند و زمینه را برای بازرسی‌های سرزده جامعه بین الملل از تمامی جنبه‌های برنامه هسته‌ای ایران، فراهم کرده است».

تاندن در ادامه افزود: «آمریکا با حل موضوع هسته ای ایران برای دستکم یک دهه، حتی در جایگاه مستحکم‌تری برای مخالفت با دیگر رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه و سراسر جهان قرار گرفته است».