بنگلادش خواستار فشار هند بر میانمار شد

سید معظم علی' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در دهلی نو با اشاره به عضویت هند و میانمار در سازمان خلیج بنگال اظهار کرد دهلی نو با توجه به روابط گسترده اقتصادی و فنی بین دو کشور می تواند میانمار را به توقف نسل کشی مسلمانان روهینگیایی ترغیب کند.

وی اظهار کرد تاکنون پیشنهادهای بنگلادش برای ایجاد مناطق امن برای محافظت از مسلمانان در ایالت راخین میانمار بی پاسخ مانده است.

سفیر بنگلادش در هند اظهار کرد میانمار باید زمینه بازگشت تمامی شهروندان این کشور در بنگلادش را براساس تعهدات بین المللی فراهم کند.

وی با تاکید بر برخورد قاطع با تروریست ها اظهار کرد داکا اجازه فعالیت تروریستی از خاک این کشور را به هیچ گروهی نمی دهد.

سفیر بنگلادش در هند تصریح کرد: میانمار باید بین گروههای تروریستی و شبه نظامی با افراد عادی تفاوت قائل شود.

وی خاطرنشان کرد تاکنون براثر حمله نظامیان میانمار حدود 300 هزار نفر از مسلمانان این کشور وارد بنگلادش شده اند.

معظم علی گفت:در صورتی که مشکل میانمار از طریق سیاسی حل نشود،فرصتی برای افراد افراطی برای بی ثباتی منطقه فراهم می شود.

'نارندرا مودی' نخست وزیر هند در پایان سفر دو روزه خود به میانمار در هفته گذشته در مورد آنچه وی ' خشونت های افراطی' نامیده بود از دولت میانمار حمایت کرد.

هند همچنین از پیوستن به بیانیه مجمع جهانی پارلمانی در شهر بالی اندونزی مبنی بر محکوم کردن جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا خودداری کرد.

این موضع هند اعتراض بنگلادش به عنوان حامی و همکار راهبردی هند را به دنبال داشت.

هند روز شنبه با تغییر موضع خود با ابراز نگرانی از وضعیت مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین از دولت میانمار خواست که هرچه سریعتر به خشونت پایان دهد.

سازمان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده است که حدود 313 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در خشونت های این کشور، به بنگلادش فرار کرده اند.

در هفته های اخیر براثر حمله ارتش و بودایی های افراطی به مسلمانان روهینگیایی در این کشور، دستکم یک هزار نفر کشته شده اند.

این حمله از سوم شهریور پس از حمله گروهی مسلح به پایگاههای ارتش و مراکز پلیس میانمار در راخین آغاز و منجر به حمله گسترده نیروهای دولتی به مسلمانان شد.

گفته می ‌شود در این مدت بیش از 60 هزار خانه متعلق به مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای دولتی میانمار و بودایی های تندرو به آتش کشیده شده است.

دولت میانمار پیش از این با رد گزارش بازرسان سازمان ملل در خصوص اتهامات تجاوز گروهی ،شکنجه ، آتش سوزی و کشتار توسط نیروهای امنیتی علیه مسلمانان روهینگیا،مانع ورود بازرسان سازمان ملل و انجام گروه حقیقت یاب سازمان ملل شده است.