تعلیق عضویت اسپانیا در اتحادیه اروپا؟

جولیان آسانژ – بنیان گذار وب سایت ویکی لیکس – از ژان کلود یونکر – رئیس کمیسیون اروپا – درخواست کرد با تعلیق عضویت اسپانیا در اتحادیه اروپا، احترام خود به کرامت انسانی، آزادی و دموکراسی را نشان دهد.

جولیان آسانژ روز یکشنبه ژان کلود یونکر را خطاب قرار داد و از او درخواست کرد در پی خشونت‌های روز همه‌پرسی جدایی کاتالونیا از اسپانیا، عضویت مادرید در اتحادیه اروپا را تعلیق کند.

امروز کاتالونیا همه‌پرسی جدایی از اسپانیا را برگزار کرد. این در حالی است که دولت مرکزی در مادرید برگزاری این همه‌پرسی را غیرقانونی می‌داند. بر اساس گزارش‌های مقامات محلی کاتالونیا، در درگیری‌ها میان نیروهای پلیس ضد شورش و مردم کاتالونیا دستکم 337 نفر زخمی شده اند.

جولیان آسانژ در پیامی در صفحه کاربری توییتر خود نوشت: «آقای یونکر، آیا این احترام برای کرامت انسانی، آزادی و دموکراسی است؟ از ماده 7 (قانون اساسی اروپا) استفاده کنید و عضویت اسپانیا را به دلیل نقض ماده 2 در اتحادیه اروپا تعلیق کنید.»

ماده 2 معاهده لیسبون بیان می‌کند که اتحادیه اروپا بر پایه «ارزش‌های احترام برای کرامت انسانی، آزادی، دموکراسی، برابری، قانون و احترام به حقوق بشر» تشکیل شده است.