دیگر نیازی به عضویت در اتحادیه اروپا نداریم

رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – گفت کشورش دیگر نیازی به عضویت در اتحادیه اروپا ندارد. او افزود با این حال، ترکیه کشوری نخواهد بود که در گفتگوهای الحاق به اتحادیه اروپا عقب نشینی کند.

رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در مجلس این کشور خاطر نشان کرد آنکارا به طور یک طرفه مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا را ترک نخواهد کرد.

اردوغان گفت: «ما طرفی نخواهیم بود که عقب خواهد کشید. حقیقت این است که ما دیگر نیازی به عضویت در اتحادیه اروپا نداریم.»

پیش‌تر عمر چلیک – وزیر امور اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ترکیه در مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا – کمیسیون اروپا را به «استفاده از روند این مذاکرات برای باج گیری از ترکیه» متهم کرده و این نهاد را «یکی از موسسات اروپایی در حال تضعیف و بی‌اعتبار» خوانده بود.

در ماه سپتامبر، ژان کلود یونکر – رئیس کمیسیون اروپا – گفت عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تا آینده نزدیک منتفی است. او خاطر نشان کرد ترکیه خود قصد بیرون رفتن از اتحادیه اروپا را دارد و افزود اروپا همچنان مایل است با آنکارا، تنها طبق ارزش‌های اروپایی، همکاری کند.

در ماه مه، رجب طیب اردوغان اروپا را به دلیل تبعیض، نژادپرستی فرهنگی، بیگانه ستیزی و اسلام هراسی محکوم کرده بود. او گفته بود این خصوصیات موجب سردی روابط آنکارا و اتحادیه اروپا شده است.