عادی سازی روابط ترکیه با آلمان

مولود چاووش اوغلو – وزیر خارجه ترکیه – روز شنبه در مصاحبه‌ای اعلام کرد در جهت عادی سازی روابط با آلمان فعالیت خواهد کرد. اظهارات وی در حالی بیان شده است که در چند ماه اخیر، روابط آنکارا و برلین، دو متحد در ناتو، به سردی گراییده است.

پس از آنکه رجب طیب اردوغانرئیس جمهور ترکیه – در پی کودتای نافرجام سال گذشته این کشور، سرکوب مخالفان خود را آغاز کرد، تنش‌ها در روابط ترکیه و آلمان تشدید شد.

آلمان همچنین نسبت به بازداشت شهروندان آلمانی به ترکیه اعتراض کرده است و پرسش‌هایی را درباره مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا مطرح کرده است.

چاووش اوغلو در لحنی غیرمعمول در گفتگو با مجله اشپیگل گفت دلیلی برای وجود مشکل میان دو کشور وجود ندارد.

وی گفت: «در صورتی که شما یک قدم به سوی ما بردارید، ما دو قدم به سوی شما برخواهیم داشت.»

هنگامی که از وی پرسیده شد آیا به لزوم عادی سازی روابط با برلین معتقد است یا خیر، چاووش اوغلو پاسخ داد: «بله، من آماده ام در این باره تلاش کنم.»

پیشتر و پس از آنکه برلین وزرای ترکیه را از برگزاری سخنرانی‌های تبلیغاتی برای همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی ترکیه در آلمان جلوگیری کرد، اردوغان و برخی دیگر از متحدان سیاسی وی، آلمان را به دوران نازی‌ها تشبیه کردند. مقامات آلمانی اعلام کردند این اقدام به جهت مسائل امنیتی بوده است. همه‌پرسی ترکیه به رئیس جمهور این کشور اختیارات بیشتری بخشید.

چاووش اوغلو گفت تشبیه آلمان به دوران نازی‌ها «پاسخی به خصومت» از جانب آلمان بوده است. وی افزود آلمان باید احترام به ترکیه را بیاموزد.

میخائیل روث – معاون وزیر خارجه آلمان – در مصاحبه‌ای گفت برلین آماده مذاکره است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد دو کشور بتوانند «به زودی به یکدیگر نزدیک شوند.»

با این‌حال، وی گفت هنگامی که شهروندان بی‌گناه آلمانی در زندان باشند، برلین سکوت نخواهد کرد. روث گفت: «ما باید برای این مشکل راهکارهایی بیابیم.»

آنگلا مرکل – صدراعظم آلمان – در انتخابات اخیر این کشور برای بار چهارم در سمت خود ابقا شد و در عین حال آرای بسیاری را به احزاب راست گرا واگذار کرد.

وی قصد دارد با حزب دموکرات آزاد آلمان ائتلافی تشکیل دهد. یکی از کاندیداهای احتمالی وی برای سمت وزارت خارجه آلمان «جم اوزدمیر» است که والدین ترکیه‌ای دارد و منتقد سرسخت اردوغان است.

چاووش اوغلو گفت: «هر فردی که به عنوان وزیر خارجه آلمان انتخاب شود، همانگونه که به ما احترام می‌گذارد احترام خواهد دید.»