واکنش سرد آلمان به درخواست نزدیکی ترکیه

 ترکیه اخیرا از تمایل خود برای نزدیکی به آلمان خبر داده است.

  "مولود چاووش اوغلو"، وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته در گفت‌گو با هفته نامه "اشپیگل" از تمایل آنکارا برای عادی شدن مناسبات با برلین سخن گفته و تاکید کرد که هیچ دلیلی برای مسائل بین آلمان و ترکیه وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که اگر شما یک قدم به سوی ما بردارید ما دو قدم به سوی شما می آییم. ترکیه همچنین آمادگی این را دارد که در صورت لزوم با سم ازمیز، رئیس حزب سبز به عنوان وزیر امور خارجه آینده آلمان همکاری کند. رئیس سبزهای آلمان یکی از منتقدان شدید سیاست های رئیس جمهور ترکیه است.

وزیر امور خارجه ترکیه هم زمان از برخی اظهارات بحث برانگیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه علیه آلمان حمایت کرده و گفت: مقایسه آلمان با نازیسم از طرف اردوغان پاسخی به خصومت ها از طرف آلمان بوده است. دولت آلمان باید یاد بگیرد به ترکیه احترام بگذارد.

"بن علی ییلدریم"، نخست وزیر ترکیه نیز هفته گذشته اظهار داشته بود که ما باید بخش جدیدی از مناسبات با برلین را بگشاییم و روابط خود با این کشور را ترمیم کنیم.

"مایکل رات"، معاون وزیر امور خارجه آلمان  واکنش سردی را به این درخواست آنکارا داشته و در این باره گفت که آلمان برای مذاکرت با ترکیه آماده بود، هست و باقی خواهد ماند.

وی که در گفت‌وگو با روزنامه دی ولت سخن می گفت ابراز امیدواری کرد که دو کشور به زودی بتوانند دوباره به هم نزدیک شوند و تاکید کرد که این مسئله به ویژه به نفع شهروندان در ترکیه و آلمان است.

وی در عین حال بر انتقاد آلمان از دستگیری اتباع آلمانی در ترکیه به ویژه دنیز یوسل، از خبرنگاران آلمانی تاکید کرده و گفت: آلمان نمی تواند در برابر این مسئله که اتباع آلمانی مانند دنیز یوسل بی گناه در ترکیه دستگیر می شوند سکوت کند.

رات درخواست کرد که ما باید در اینجا بالاخره به راه حلی دست یابیم. آلمان و ترکیه از نظر سنتی ارتباطات تنگاتنگی با هم دارند. آلمان به روابط قابل اعتماد و خوب با ترکیه علاقمند است.

مناسبات بین آلمان و ترکیه بخصوص بعد از کودتای نظامی نافرجام سال گذشته در ترکیه در مسیر تیرگی قرار گرفته است. دولت ترکیه این انتقاد را به آلمان وارد می کند که از تروریست‌ها حمایت می کند. برلین نیز خواستار آزادی اتباع آلمانی دستگیر شده در این کشور است.